Lang leve Social Media en het Internet

Social Media en het Internet zijn soms briljant en soms een beetje raar. Zo nu en dan lees je wel eens wat, waarvan ik me direct afvraag: “Hoe weet je dat?” Om vervolgens alleen maar reacties te zien van mensen die het ermee eens zijn en dankbaar zijn voor de interessante en waardevolle informatie. Dat gaat mij dan iets te snel.

Neem nu eens zo’n stelling als de volgende:

Smoothies zijn hartstikke ongezond! Ze bevatten net zoveel suiker als cola en een smoothie werkt minder verzadigend dan wanneer je op de ingrediënten kauwt. Daardoor stimuleer je alleen maar overgewicht. Je moet trouwens kauwen, want anders verteer je het eten niet goed. Je bent echt dom als je denkt gezond bezig te zijn door een smoothie te drinken!

Hoe zit het nu echt?!

Uhm, ja… dus… dan krijg ik vragen zoals: “Er zit toch heel veel suiker in een groene smoothie?” of in de trend van “Ik las laatst dat…”

Oké, laten we bovenstaande tekst nu eens even ontleden. Er worden nogal wat aannames gedaan en de vraag is dus of die wel kloppen. Laten we er even stap voor stap doorheen lopen.

Wat is een smoothie?

Smoothies zijn hartstikke ongezond! Ze bevatten net zoveel suiker als cola.

Het lijkt me het meest handige om te beginnen met de vraag: “Wat is een smoothie?” Want als we het niet over hetzelfde hebben, gaan we er nooit uitkomen.

Je hebt smoothies zoals de Innocent smoothies. Leuk detail is trouwens dat die eigendom zijn van The Coca-Cola Company. Dat zijn 100% fruitsmoothies. Ze bevatten wat geplet fruit en veel vruchtensap. Ik heb even naar de eerste smoothie op de site van Innocent gekeken, naar de aardbei & banaan smoothie.

Een flesje van 250 ml bevat 138 kcal, 31 gram koolhydraten (waarvan 26 gram suikers) en slechts 1,5 gram vezels. Ofwel, het is vooral vruchtensap wat je drinkt. Precies dat waar de Gezondheidsraad over waarschuwt in hun recentelijk vernieuwde richtlijnen. De reden om te waarschuwen is omdat dit soort drankjes de kans op overgewicht en diabetes verhogen omdat ze zoveel suiker bevatten en nagenoeg geen vezels.

Dus als we het daar over hebben, dan klopt het. Smoothies zijn niet bepaald gezond, maar op deze site staan groene smoothies. Dat is toch echt wat anders dan een fruitsmoothie.

Wat is dan een groene smoothie?

Een groene smoothie is een smoothie op basis van (blad)groenten met fruit. De ingrediënten stop je een blender, niet in een juicer. Met een juicer houd je namelijk alleen het sap over en wanneer je een blender gebruikt, dan gebruik je het gehele product en behoud je de vezels.

Ik heb even de meest “traditionele” groene smoothie uitgekozen, de spinazie met banaan en blauwe bessen smoothie. Een glas bevat 120 kcal, 21 gram koolhydraten (waarvan 16 gram suikers) en 4,7 gram vezels. Deze groene smoothie bevat dus 40% minder suikers én ruim 3x zoveel vezels. Vooral de vezels zijn ontzettend belangrijk, die zorgen er namelijk ook voor dat de suikers langzaam opgenomen worden. De vezels voorkomen in dit geval een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel.

Verzadigd een groene smoothie eigenlijk wel?

Een smoothie werkt minder verzadigend dan wanneer je op de ingrediënten kauwt. Daardoor stimuleer je alleen maar overgewicht.

Je hebt groentensap en fruitsap, dat is minder verzadigend dan groenten en fruit. De sappen bevatten namelijk bijna geen vezels meer. Een groene smoothie uit de blender is iets heel anders.

Een groene smoothie bestaat in de regel uit zo’n 300 gram groenten en fruit per persoon.  Dat meng je met een glas water. Soms hoor ik wel eens dat mensen er niet genoeg aan hebben. Ikzelf merk dat ik niet per se vol zit van een groene smoothie, maar er wel voldoende energie uit haal om er met gemak de ochtend mee door te komen.

Ik heb inmiddels een hele uitgebreide blogpost geschreven die het tot in detail uitlegt: “Verzadigd een groene smoothie wel?“.

Kleine aanvulling. In een boek dat ik recent heb gelezen, staat dat het er op lijkt dat heel fruit meer verzadigend werkt dan puree en een sapje is het minst verzadigend. Dit is gebaseerd op dit onderzoek. Uit dat onderzoek blijkt dat inderdaad. Het onderzoek vergelijkt het verzadigende effect van een appel met “applesauce” (ofwel appelmoes) en appelsap. De appelmoes werd gemaakt van volledig gaar gekookte appels die ze vervolgens pureerde. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een geblende rauwe appel met extra water. Dit onderzoek zegt dus niet zoveel over het verzadigende effect van een groene smoothie. 

Ja maar, je moet toch wel kauwen?

Je moet trouwens kauwen, want anders verteer je het eten niet goed.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Kauwen is ontzettend belangrijk! Maar waarom eigenlijk? Je kauwt om je voedsel op te breken in kleinere stukken, zodat deze beter verteerd kunnen worden. Daarbij vermeng je het voedsel met speeksel, dat maakt het vochtig zodat je het makkelijker kunt doorslikken.

Ook zit er een enzym in je speeksel dat heet amylase. Tijdens het kauwen start dat enzym alvast met het verteren van zetmeel in je voedsel. Vandaar dat brood ook steeds zoeter gaat smaken naarmate je er langer op kauwt. Dat komt omdat het zetmeel omgezet wordt in suikers door het enzym amylase in je speeksel.

De ingrediënten in een groene smoothie zijn echter al “voorgekauwd” en “bevochtigd” waardoor je het gemakkelijk kunt doorslikken en goed kunt verteren. Zolang je geen aardappelen, brood of pasta door je smoothie blendt, zit er geen of nauwelijks zetmeel in je groene smoothie.

Er zit wel een heel klein beetje zetmeel in bijvoorbeeld banaan. Vergeleken bij een boterham, die voor 40% uit zetmeel bestaat, is dat te verwaarlozen.

Als je een groene smoothie drinkt, wordt het sowieso vermengd met speeksel. Dat kan niet anders. En mocht er een klein beetje zetmeel niet worden afgebroken doordat je niet kauwt, dan heb je gelukkig altijd de twaalfvingerige darm nog. Daar wordt zetmeel ook nog verteerd. De alvleesklier zorgt in de twaalfvingerige darm nog voor amylase om de rest van het zetmeel te verteren.

Helemaal niet kauwen heeft natuurlijk ook nadelen. Je moet ook weer niet doorslaan. Dus drink niet alleen maar groene smoothies. Variatie blijft belangrijk!

Extra fabels

Er blijven fabels bij komen, vandaar dit extra kopje.

Het effect op je bloedsuikerspiegel

Nu las ik laatst weer ergens: “Ga je het fruit klein maken, prakken, blender, staafmixer etc maak je de structuur kapot en komen de suikers los in het fruit te liggen. Als je dat eet worden die suikers sneller opgenomen en stijgt de bloedsuikerspiegel.”

Zou het advies van die persoon dan nu ook zijn: “Niet kauwen, heel doorslikken”? 🙂 In de wetenschap wordt het effect van kauwen nagebootst met behulp een professionele blender (bron: http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/jf102554h).

Natuurlijk stijgt je bloedsuiker door het eten van fruit. Er zit suiker in fruit. En ja, dingen zoals kauwen, blenden en pureren, veranderen licht het effect op je bloedsuikerspiegel. Voedingsstoffen worden nu eenmaal beter opgenomen als je goed kauwt. Je hier druk over maken is echt onzin.

Een groene smoothie is dus gewoon gezond?

Je bent echt dom als je denkt gezond bezig te zijn door een smoothie te drinken!

Zo zie je maar dat je niet alles moet geloven wat je leest. Ja, natuurlijk is een groene smoothie gewoon gezond. De ingrediënten zijn groenten en fruit, hoe gezond wil je het hebben?

Het enige wat je doet is het blenden en vermengen met water. Dat is vervolgens een groene smoothie. Een groene smoothie heeft ook als voordeel dat je verschillende smaaksensaties kunt creëren, waardoor je sneller meer groenten en fruit eet. Ideaal in een tijd waarin slechts 5% van de volwassenen en 1% van jongeren de ondergrens haalt van 2 ons groenten per dag en dat terwijl groenten en fruit boordenvol essentiële voedingsstoffen zitten. Iets wat een mens keihard nodig heeft.

Ik zeg proost!

Deel dit artikel en laat wat van je horen

Help mij mee om Nederland en België de gezondste landen van de wereld te maken. Like en deel dit artikel met familie, vrienden, kennissen, collega’s, etc. Dit kan heel gemakkelijk met behulp van de social media knoppen.

Vragen?

Vragen? Stel ze! 😀 Dat kan hieronder.

Groetjes, Carlo

Groene smoothie iPhone app