Fat, sick and nearly dead

De documentaire “Fat, sick and nearly dead”

Een documentaire “Fat, sick and nearly dead” over en van Joe Cross. Met 50kg overgewicht, claimt hij zijn gezondheid terug door het drinken van groente- en fruitsappen. Tijdens zijn reis inspireert hij anderen.

Waarom zou je de documentaire “Fat, sick and nearly dead” kijken?

Alleen maar groente- en fruitsappen drinken is toch ongezond? Dan krijg je toch nooit genoeg voedingsstoffen binnen? Het is maar sap, niet eens vezels? En eiwitten, je moet toch ook vlees, vis en/of bonen eten voor je eiwitten?

Hoe zou jij het vinden als je zwaar overgewicht hebt om al dat balast kwijt te zijn? Hoe zou jij het vinden als je kunt stoppen met het slikken van bepaalde medicijnen? Hoe zou je het vinden om meer energie te hebben?

Hierover gaat de documentaire “Fat, sick and nearly dead”.

Waar gaat de documentaire “Fat, sick and nearly dead” over?

Met 50kg overgewicht, levende op steroïde, leidende aan een slopende auto-immuunziekte, besluit de Australiër Joe Cross om een sapkuur van 60 dagen te volgen. Tijdens zijn reis inspireert hij anderen. Zo helpt hij ook een vrachtwagen chauffeur die zwaar obese is en lijdt aan dezelfde auto-immuunziekte. Bekijk hier de trailer van 2 minuten en 30 seconden:

Bekijk de volledige documentaire hier

Bekijk de volledige documentaire “Fat, sick and nearly dead” hier. Hij duurt 1,5 uur, maar ik kan hem je zeker aanraden! Het verandert je kijk op voeding op een positieve manier.

Het is ook bizar om te zien hoe mensen het bizar vinden om 60 dagen groente- en fruitsappen te drinken, maar hun overgewicht niet bizar lijken te vinden.

Mijn persoonlijke conclusie

We lopen dus met nogal wat beperkende overtuigingen rond. Blijkbaar krijg je uit groente- en fruitsappen nog steeds voldoende essentiële voedingsstoffen binnen. Je ziet in de documentaire ook dat de arts verbaasd is over het resultaat: “Wat je op dit moment ook doet, ga ermee door. Het werkt!”.

Wat weten we tegenwoordig (nog maar) weinig van dat wat gezonde voeding kan doen. De medische wereld lijkt weinig rekening te houden met voeding als mogelijke oorzaak van bepaalde ziekten. Ik weet, dat laatste is misschien een wat botte stelling. Daarom heb ik laatst nog aan een goede vriendin van mij gevraagd die huisarts is: “Hoeveel leer jij tijdens je studie over voeding?”. Het antwoord was: “Niets, bijna niets. Wel in combinatie met LDL en HDL cholesterol, maar verder niets…”.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Het is toch echt wel bekend dat voeding zeker impact heeft op ons welzijn. Er is al heel lang bekend dat tekorten aan bepaalde vitamines en mineralen leidt tot fysieke en soms zelfs psychische klachten. Neem bijvoorbeeld vitamine C. De studie gewichtsconsulent zegt hierover: “Bij een langdurig ernstig tekort aan Vitamine C krijgt men last van gewichtsvermindering, verminderde weerstand, slapeloosheid, grote vermoeidheid en reumatische klachten”.

Leef je alleen maar op brood met boter en jonge 30+ kaas, dan krijg je geen Vitamine C binnen. Dat leidt dus al minimaal tot de genoemde klachten. En dat is nog maar 1 voorbeeld. Je kunt dus klachten hebben, waarvan de oorzaak in je eetpatroon ligt.

Gezonde voeding is dus essentieel. Het is in de eerste plaats een brandstof voor je lichaam. Net als met een auto, heeft brandstof effect op de prestatie en levensduur.

Nu vind ik een sapkuur wat extreem, maar eet eens minimaal 21 dagen alleen maar recepten van deze website. Het zijn recepten volgens het Alkaline eetpatroon. Dit eetpatroon houdt rekening met de zuur-base balans in je lichaam. Een belangrijk element waar ook Joel Fuhrman uit de documentaire zijn adviezen op baseert.

Zorg je dat wat je eet voor minimaal 80% uit groenten, fruit en aardappelen bestaat. Daarvan eet je minimaal de helft rauw. Eet af en toe een stukje vis of vlees. En heel belangrijk, nagenoeg geen gefabriceerd voedsel.

Test zelf wat gezonde voeding voor jou kan doen!

P.S. Besluit je 60 dagen groente- en fruitsappen te gaan drinken, overleg dit soort dingen dan met een arts die je gezondheid kan monitoren. Dat zie je in de documentaire ook terug. Dat is zeker een belangrijk onderdeel!

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.

Carlo Kool (1975) is voedingsdeskundige. Hij volgde onder andere de opleiding Gewichtsconsulent en diverse cursussen op het gebied van voeding en gezondheid van Wageningen University & Research.

Soortgelijke Berichten

10 Commentaar

  1. 4 jaar geleden begonnen, was toen in 60 dagen 15 kilo kwijt, en totaal geen honger gevoel maar fitter en sliep ook veel beter.
    Morgen pak ik die draad weer op want je valt vrij snel en makkelijk weer in je oude gewoonten terug zodra je de juicer weer aan de kant schuift !
    dus… HERE WE GO AGAIN !

    1. Goed dat je de draad weer oppakt. Het lastige aan een extreem dieet is inderdaad dat het niet iets voor altijd is en terugval op de loer licht. Misschien kun je een gulden middenweg vinden, een balans tussen het juicen en je oude gewoonten. Wat het ook wordt, ik wens je in elk geval veel succes en gezondheid! 💪👍

  2. Ik doe dit al jaren en met succes het slow juicen. Eerst om af te vallen en mijn gewicht te bereiken, 8 kg. Daarna om gezond te blijven, minder klachten te krijgen en me goed te voelen. Het slow juicen gaat goed, al jaren. Door de week het volgen van sappen en in het weekend ook andere dingen eten zoals b.v. Sushi. Hierdoor een balans gevonden om op gewicht te blijven, minder klachten gekregen en voelt goed. Daarnaast smaakt het ook heel goed. Wat ik er allemaal in doe in mijn sappen? Bieten, wortelen, meloen, ananas, courgette, komkommer, appels, peren, bessen, aardbeien, perzik, tomaten, avocado etc. En ja het smaakt ook nog eens heel lekker. Geloof je me niet, moet je het gewoon zelf proberen en ervaren. Dankzij de video van sick, fat and nearly dead een mooie manier gevonden van anders eten. En daarnaast ook nog eens goed voelen en cholesterol omlaag zonder medicatie!!! Groetjes en succes voor eenieder die hiermee aan de slag gaat.

  3. ik vind het geweldig ik ben door Fat Sick and Nearly Dead een juicher gaan kopen en begonnen met 2x daags juiche te drinken en ik voel me goed en heb geen honger…
    ik heb geen slowjuicer gekocht maar wel de beste juicher omdat de slowjuicher toch sneller kapot gaat, oke ik krijg iets minder anti oxidanten binnen maar het scheelt niet veel, op advies van mijn huisarts doe ik dit dus 2x…. geweldig

      1. Wat je eet heeft invloed op je gezondheid. Zo is een plantaardig eetpatroon en minder dierlijke producten een gezond eetpatroon. Dat betekent echter niet dat je dan dus ook afvalt. Je kunt ook heel ongezond eten en wél afvallen.

        Met de gerichte essentiële kennis kun je 0,5 – 1 kg per week afvallen. Op een goede en gezonde manier én met blijvend resultaat.

        Hier heb ik een digitaal cursus-document voor geschreven. Op de volgende pagina lees je hier meer over: https://supersnelgezond.nl/snel-afvallen-zonder-dieet/

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *