Het Alkaline (zuur-base) dieet is de basis voor de recepten van deze website

Op deze website vind je recepten volgens het Alkaline (zuur-base) dieet. De regels van het Alkaline (zuur-base) dieet / eetpatroon zijn gebruikt als basis tijdens het samenstellen van alle recepten op deze website.

Zoek je gewoon lekkere en snel te bereiden recepten die passen binnen het Alkaline dieet/ eetpatroon? Klik dan hier.

De zin én onzin van het alkaline dieet / eetpatroon

Let wel, er wordt ontzettend veel onzin geschreven over het alkaline dieet / eetpatroon. Zowel door voorstanders als tegenstanders. Veelal gaat het al mis bij de definitie van het eetpatroon. Wat is verzuring nu precies en wat is het niet.

En tsja, als iemand beweert dat een fiets vierkante wielen heeft (bij de definitie al de mist ingaat), dan kun je natuurlijk op basis van wetenschappelijk onderzoek naar vierkante willen heel gemakkelijk onderbouwen dat een fiets geen geschikt vervoersmiddel is (verkeerde conclusie op basis van een verkeerde definitie).

Ben je nieuwsgierig naar de wetenschappelijke onderbouwing van het alkaline dieet / eetaptroon? Lees dan het artikel Alkaline dieet en de wetenschap. Hier wordt duidelijk wat het wel voor je kan doen en wat het ook niet voor je doet.

Wat is verzuring?

Er zijn verschillende soorten verzuring. Verzuring, ofwel acidose, is een te hoog zuurgehalte van je bloed. Het tegenovergestelde noemen ze alkalose. Laat ik eerst even uitleggen wat meer uitleggen over het zuur-base systeem.

Het zuur-base systeem

Hoe zuur of basisch (het tegenovergestelde van zuur) iets is, wordt aangegeven met de zuurgraad, ook wel pH-waarde genoemd. Stoffen met een pH-waarde van 1 tot 7 zijn zuur en stoffen met een pH-waarde van 7 tot en met 14 zijn basisch (ook wel alkalisch genoemd).

pH schaal Alkaline (zuur-base) dieet

De meeste stoffen in je lichaam zijn licht-basisch, het maagzuur, zoals de naam al zegt, uitgezonderd. Je bloed hoort bijvoorbeeld een pH-waarde tussen de 7,35 en de 7,45 te hebben, dan is er sprake van een goed zuur-base evenwicht. De zuurgraad van je bloed hangt af van de hoeveelheid zure of basische stoffen die erin zijn opgelost.

Wat bedoelen ze dan met verzuurd of verzuring?

Als je bloed te zuur wordt, probeert je lichaam dit te herstellen. Je gaat sneller en dieper ademhalen, zodat zure stoffen je lichaam kunnen verlaten. Deze zure stoffen worden opgelost in de lucht die je uitademt. Ook kunnen je nieren meer zure stoffen gaan uitscheiden via je urine. Als je gezond bent, zal het evenwicht zich weer herstellen. Als dit niet zo is en de pH-waarde van je bloed daalt onder de 7,35, dan spreek je van acidose. Afhankelijk van de onderliggende oorzaak zijn er twee soorten te onderscheiden:

  • Metabole acidose
  • Respiratoire acidose

Metabole acidose

Je spreekt van metabole acidose als je bloed verzuurt, doordat je stofwisseling verstoord is.

Respiratoire acidose

Bij deze vorm van acidose ligt het probleem in de longen. Doordat je longen niet goed functioneren kunnen zure stoffen je lichaam niet goed via de ademhaling verlaten. Respiratoire acidose kan zowel acuut ontstaan als chronisch zijn.

Chronische laaggradige metabole acidose

Metabole acidose en respiratoire acidose zijn de heftige vormen van verzuring. Dan heb je echt per direct een probleem.

Wanneer we het hebben over verzuring door een typisch Westers eetpatroon, dan hebben we het over chronische laaggradige metabole acidose. Ofwel, continue lichte verzuring door wat je eet en drinkt. Je bloed is dan niet verzuurd, want je lichaam bewaakt die balans heel goed. Echter, dat doet het niet gratis. Hier heeft het wel bepaalde voedingstoffen voor nodig. Base-vormende voedingstoffen.

Het Alkaline eetpatroon voorkomt verzuring

Wat je eet en drinkt heeft invloed op de zuur-base balans. Ze noemen dat dieet-geïnduceerde metabole acidose. Wanneer je continue verzurend eet, dan heet het dus chronische laaggradige metabole acidose. Met het Alkaline eetpatroon zorg je voor een goede balans tussen base vormende en verzurende voedingsmiddelen. Daarmee voorkom je die chronische laaggradige metabole acidose door wat je eet en drinkt en daarmee voorkom je ook de consequenties hiervan.

Ben ik verzuurd?

Op het internet wordt vaak gezet dat je op basis van je urine kunt afleiden of je verzuurd bent met behulp van een lakmoes papiertje. Dat is op basis van het feit dat Alkaline diëten resulteren in een meer alkalische urine pH en kan leiden tot verminderde calcium in de urine.

Ik persoonlijk vind het testen van je urine met een lakmoespapiertje erg onnauwkeurig. Lakmoes kan in het laboratorium als indicator van zuurgraad of alkaliniteit worden gebruikt. In een zure oplossing verandert de kleur van lakmoes in rood (pH < 4.5), en in een basische oplossing (pH > 8) verandert de kleur in blauw. Op basis van de kleur ertussen moet je dan schatten wat de pH waarde is. Daarnaast zegt het resultaat niets over je voeding. Zure urine kan ook andere oorzaken hebben en het is slechts een momentopname.

Het meten ook helemaal niet nodig is wanneer je gewoon een gezonde leefstijl hebt en gezonde keuzes maakt qua voeding. Eet je in balans? Dan kun je er prima van uitgaan dat het goed zit.

Oorsprong van het Alkaline (zuur-base) dieet

De bedenker is Ragnar Berg (1873-1956). Hij was Zweedse natuurkundige en grondlegger van dit zuur-base principe begin 20ste eeuw. Hij had als stelregel: “Eet 4 maal zoveel aardappelen, groenten en fruit als het totaalgewicht van alle andere levensmiddelen bij elkaar, eet daarvan minstens 50% rauw”. Dit is in de loop der tijd verder uitgedacht.

Waarom het Alkaline (zuur-base) dieet?

Naast dat het belangrijk is om goed en diep te ademen, zijn er dus ook voedingsstoffen die je lichaam verzuren en voedingsstoffen die helpen de zuur-base balans in je lichaam te bewaken. Je lichaam bewaakt zelf die balans wel, maar je kunt je lichaam dus helpen of tegenwerken.

Wat is het Alkaline (zuur-base) dieet?

Het Alkaline (zuur-base) dieet is een eetpatroon dat rekening houdt met de zuur-base balans in je lichaam. Je lichaam doet zijn best om de zuur-base in balans te houden. Wanneer je dus veel verzurende producten eet of drinkt, zal je lichaam aanspraak gaan doen op “buffer mineralen”. Met als doel om het verzurende effect te neutraliseren. Vandaar dat het goed is om in je voeding ook een zuur-base balans aan te brengen. Dan help je jouw lichaam te balanceren en hoeft het minder kostbare mineralen in te zetten om eventuele disbalans te herstellen.

Door het grote aanbod van geproduceerd voedsel raken we steeds meer uit balans en verzuurd ons lichaam. Om die reden bestaan alle recepten op deze website uit 60% tot 80% alkaliserende voeding. Dit om die gezonde zuur-base balans te stimuleren. Zie ook de zuur-base tabel op deze site voor een overzicht van voedingsmiddelen en het effect op de pH balans in je lichaam. Daar kun je precies zien wat verzurend en wat base vormend werkt.

Is verzurende voeding ongezond?

Nee. Verzurende voeding kan zeker gezond zijn. Het is goed om een onderscheid te maken tussen gezond en verzurend. Een stukje vis is supergezond. Het bevat tal van essentiële voedingsstoffen, maar werkt wel verzurend. Verzurende producten kun je wel eten dus, maar eet ze met mate. Zet er voldoende base vormende voeding (groente en fruit) tegenover.

Hoe kan een citroen nu base vormend zijn?

Een citroen smaakt zuur. Hoe kan het dan toch base vormend zijn? Een citroen is inderdaad zuur. Tijdens het verteringsproces heeft een citroen echter wel een alkaliserend effect. Het gaat dus niet om de zuurtegraad voedingsstof zelf, maar om het effect dat het verwerken in een lichaam heeft. Het gaat om de de netto zuur lading in het menselijke dieet.

Ook belangrijk om te (w)eten

Dit is een lijstje met punten die houvast kunnen bieden:

  • Eet gemiddeld 60% tot 80% alkaliserende voeding (zie ook de zuur-base tabel hiervoor);
  • Eet vers fruit en groenten. Eet hiervan minimaal 50% rauw. Tijdens het koken gaan voedingswaardes en enzymen verloren. Stomen is al weer beter dan koken;
  • Eet gevarieerd;
  • Eet gezonde vetten, let vooral op omega-3. Omega-3 zit in onder andere vette vis als makreel, haring, zalm, ansjovis, sardinen en tonijn, maar ook in walnoten,walnoten, lijnzaadolie en sojaolie.
  • Eet voldoende vezels. Vezels zitten onder andere in groenten, fruit, volkorenproducten, etc.
  • Vermijd “Junk Food”;
  • Vermijd geraffineerde koolhydraten (onder andere wit/bruin brood, witte pasta, frisdrank, vruchtensap, etc.);
  • Drink geen alcohol of met mate;
  • Drink voldoende water. Per dag verlies je ongeveer een half liter door te ademen, een half liter via je poriën en een liter door te plassen. Vul dat aan.

De aanvullende tips uit het boek “In balance for life”

Aanvullend op het Alkaline eetpatroon staat er extra tips in het boek “In balance for life”. Er blijkt géén overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor deze tips, toch zijn er mensen die aangeven zich er beter bij te voelen.

  • Combineer géén proteïnerijk voedsel (vlees, vis, gevogelte en zuivel) met zetmeelrijke koolhydraten (aardappelen, brood, tarwe producten en graanproducten);
  • Voel je vrij om alle groentes (groene bladgroenten, andere groenten, maar geen aardappelen) overal mee te combineren;
  • Voor zo ver mogelijk, eet fruit op zich zelf. Niet bij/in een maaltijd. Uitzondering op de regel zijn avocado’s en tomaten (ja, dat is ook fruit);
  • Drink niet tijdens het eten. Twintig minuten ervoor of een uur erna is prima;

Naast gezonde voeding

Naast gezonde voeding kun je natuurlijk nog veel meer doen om gezond te worden en te leven. Een paar snelle tips zijn: Ga bewegen/sporten, ontwikkel humor, ontspan, adem bewust! En kijk ook eens naar de algemene richtlijnen van de Gezondheidsraad. Want buiten de zuur-base-balans zijn er zeker nog meer zaken om rekening mee te houden!

Bronnen:
In Balance for Life van Dr. Alex Guerrero
https://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Berg
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/acidose/item41874