Het Alkaline (zuur-base) dieet is de basis voor de recepten van deze website

Op deze website vind je recepten volgens het Alkaline (zuur-base) dieet. De regels van het Alkaline (zuur-base) dieet / eetpatroon zijn gebruikt als basis tijdens het samenstellen van alle recepten op deze website.

Zoek je gewoon lekkere en snel te bereiden recepten die passen binnen het Alkaline dieet/ eetpatroon? Klik dan hier.

Ben je nieuwsgierig naar de wetenschappelijke onderbouwing? Lees dan het artikel Alkaline dieet en de wetenschap.

Wat is verzuring?

Er zijn verschillende soorten verzuring. Verzuring, ofwel acidose, is een te hoog zuurgehalte van je bloed. Het tegenovergestelde noemen ze alkalose. Laat ik eerst even uitleggen wat meer uitleggen over het zuur-base systeem.

Het zuur-base systeem

Hoe zuur of basisch (het tegenovergestelde van zuur) iets is, wordt aangegeven met de zuurgraad, ook wel pH-waarde genoemd. Stoffen met een pH-waarde van 1 tot 7 zijn zuur en stoffen met een pH-waarde van 7 tot en met 14 zijn basisch (ook wel alkalisch genoemd).

pH schaal Alkaline (zuur-base) dieet

De meeste stoffen in je lichaam zijn licht-basisch, het maagzuur, zoals de naam al zegt, uitgezonderd. Je bloed hoort bijvoorbeeld een pH-waarde tussen de 7,35 en de 7,45 te hebben, dan is er sprake van een goed zuur-base evenwicht. De zuurgraad van je bloed hangt af van de hoeveelheid zure of basische stoffen die erin zijn opgelost.

Wat bedoelen ze dan met verzuurd of verzuring?

Als je bloed te zuur wordt, probeert je lichaam dit te herstellen. Je gaat sneller en dieper ademhalen, zodat zure stoffen je lichaam kunnen verlaten. Deze zure stoffen worden opgelost in de lucht die je uitademt. Ook kunnen je nieren meer zure stoffen gaan uitscheiden via je urine. Als je gezond bent, zal het evenwicht zich weer herstellen. Als dit niet zo is en de pH-waarde van je bloed daalt onder de 7,35, dan spreek je van acidose. Afhankelijk van de onderliggende oorzaak zijn er twee soorten te onderscheiden:

  • Metabole acidose
  • Respiratoire acidose

Metabole acidose

Je spreekt van metabole acidose als je bloed verzuurt, doordat je stofwisseling verstoord is.

Respiratoire acidose

Bij deze vorm van acidose ligt het probleem in de longen. Doordat je longen niet goed functioneren kunnen zure stoffen je lichaam niet goed via de ademhaling verlaten. Respiratoire acidose kan zowel acuut ontstaan als chronisch zijn.

Chronische laaggradige metabole acidose

Metabole acidose en respiratoire acidose zijn de heftige vormen van verzuring. Dan heb je echt per direct een probleem.

Wanneer we het hebben over verzuring door een typisch Westers eetpatroon, dan hebben we het over chronische laaggradige metabole acidose. Ofwel, continue lichte verzuring door wat je eet en drinkt.

Het Alkaline eetpatroon voorkomt verzuring

Wat je eet en drinkt heeft invloed op de zuur-base balans. Ze noemen dat dieet-geïnduceerde metabole acidose. Wanneer je continue verzurend eet, dan heet het dus chronische laaggradige metabole acidose. Met het Alkaline eetpatroon zorg je voor een goede balans tussen base vormende en verzurende voedingsmiddelen. Daarmee voorkom je die continue lichte verzuring door wat je eet en drinkt en daarmee voorkom je ook de consequenties van die verzuring.

Ben ik verzuurd?

Op het internet wordt vaak gezet dat je op basis van je urine kunt afleiden of je verzuurd bent met behulp van een lakmoes papiertje. Dat is op basis van het feit dat Alkaline diëten resulteren in een meer alkalische urine pH en kan leiden tot verminderde calcium in de urine.

Ik persoonlijk vind het testen van je urine met een lakmoespapiertje erg onnauwkeurig. Lakmoes kan in het laboratorium als indicator van zuurgraad of alkaliniteit worden gebruikt. In een zure oplossing verandert de kleur van lakmoes in rood (pH < 4.5), en in een basische oplossing (pH > 8) verandert de kleur in blauw. Op basis van de kleur ertussen moet je dan schatten wat de pH waarde is. Daarnaast zegt het resultaat niets over je voeding. Zure urine kan ook andere oorzaken hebben. Dit was even mijn persoonlijke mening.

Oorsprong van het Alkaline (zuur-base) dieet

De bedenker is Ragnar Berg (1873-1956). Hij was Zweedse natuurkundige en grondlegger van dit zuur-base principe begin 20ste eeuw. Hij had als stelregel: “Eet 4 maal zoveel aardappelen, groenten en fruit als het totaalgewicht van alle andere levensmiddelen bij elkaar, eet daarvan minstens 50% rauw”. Dit is in de loop der tijd verder uitgedacht.

Waarom het Alkaline (zuur-base) dieet?

Naast dat het belangrijk is om goed en diep te ademen, zijn er dus ook voedingsstoffen die je lichaam verzuren en voedingsstoffen die helpen de zuur-base balans in je lichaam te bewaken. Je lichaam bewaakt zelf die balans wel, maar je kunt je lichaam dus helpen of tegenwerken.

Verzuring wordt in verband gebracht met onder andere overgewicht, obstipatie, infectiegevoeligheid, huidproblemen, hoofdpijn/migraine, spier- en gewrichtsklachten, lusteloosheid, bloedend tandvlees, schimmel infecties, mentale klachten (bijvoorbeeld depressie, stemmingswisselingen, slechts geheugen, etc) en zelfs kanker. Om die reden zou het goed zijn om rekening te houden met je zuur-base balans in je lichaam. Het Alkaline (zuur-base) dieet / eetpatroon helpt hierbij.

Wat is het Alkaline (zuur-base) dieet?

Het Alkaline (zuur-base) dieet is een eetpatroon dat rekening houdt met de zuur-base balans in je lichaam. Je lichaam doet zijn best om de zuur-base in balans te houden. Wanneer je dus veel verzurende producten eet of drinkt, zal je lichaam aanspraak gaan doen op “buffer mineralen”. Met als doel om het verzurende effect te neutraliseren. Vandaar dat het goed is om in je voeding ook een zuur-base balans aan te brengen. Dan help je jouw lichaam te balanceren en hoeft het minder kostbare mineralen in te zetten om eventuele disbalans te herstellen.

Door het grote aanbod van geproduceerd voedsel raken we steeds meer uit balans en verzuurd ons lichaam. Om die reden bestaan alle recepten op deze website uit 60% tot 80% alkaliserende voeding. Dit om die gezonde zuur-base balans te stimuleren. Zie ook de zuur-base tabel op deze site voor een overzicht van voedingsmiddelen en het effect op de pH balans in je lichaam. Daar kun je precies zien wat verzurend en wat base vormend werkt.

Is verzurende voeding ongezond?

Nee. Verzurende voeding kan zeker gezond zijn. Het is goed om een onderscheid te maken tussen gezond en verzurend. Een stukje vis is supergezond. Het bevat talvan essentiële voedingsstoffen, maar werkt wel verzurend. Verzurende producten kun je wel eten dus, maar eet ze met mate. Zet er voldoende base vormende voeding tegenover.

Hoe kan een citroen nu base vormend zijn?

Een citroen smaakt zuur. Hoe kan het dan toch base vormend zijn? Een citroen is inderdaad zuur. Tijdens het verteringsproces heeft een citroen echter wel een alkaliserend effect. Een citroen is ook nog eens rijk aan zuurstof, wat het alkaliserende effect versterkt (bron: In Balance for life, blz 86). Het gaat dus niet om de voedingsstof zelf, maar om het effect dat het verwerken in een lichaam heeft. Het gaat om de de netto zuur lading in het menselijke dieet.

Ook belangrijk om te (w)eten, als je zelf recepten bedenkt

Dit is een lijstje met punten die houvast bieden. Kleur zo veel mogelijk binnen de lijntjes.

  • Eet gemiddeld 60% tot 80% alkaliserende voeding (zie ook de zuur-base tabel hiervoor)
  • Eet vers fruit en groenten. Eet hiervan minimaal 50% rauw. Tijdens het koken gaan voedingswaardes en enzymen verloren. Stomen is al weer beter dan koken;
  • Eet gevarieerd. Eentonige voeding maakt je lichaam lui en kan voedselallergieën opwekken;
  • Eet gezonde vetten. Een goede balans tussen omega 3 en omega 6 vetten. We hebben een overschot aan omega 6, dus let op je omega 3. Dat zit in onder andere vette koudwater-zeevis als makreel, haring, zalm, ansjovis, sardinen en tonijn, in walnoten, wild vlees, pompoen zaden, lijnzaadolie en donkergroene groeten.
  • Eet voldoende vezels. Gezonde vezels zitten onder andere in fruit, groentes, bruine rijst, etc.
  • Vermijd “Junk Food”;
  • Vermijd suiker;
  • Vermijd ongezonde vetten. De eerste soort vind je  onder andere in margarine, koekjes, crackers, pindakaas. Andere ongezonde vetten zitten onder andere in rood vlees, melk en kaas;
  • Minimaliseer caffeine;
  • Drink kruiden thee;
  • Vermijd geraffineerde koolhydraten. Te vinden in onder andere wit brood, witte pasta en chips;
  • Drink alcohol met mate;
  • Drink voldoende water! Bij voorkeur gefilterd water. Per dag verlies je ongeveer een half liter door te ademen, een half liter via je poriën en een liter door te plassen. Vul dat aan!

De aanvullende tips uit het boek “In balance for life”

Aanvullend volgt er nu een lijst met richtlijnen over voedselcombinaties. Deze aanvullende tips maken het nog makkelijker om je voedsel te verteren. Er is geen overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor deze voedselcombinatie tips, toch zijn er mensen die aangeven zich er beter bij te voelen.

  • Combineer géén proteïnerijk voedsel (vlees, vis, gevogelte en zuivel) met zetmeelrijke koolhydraten (aardappelen, brood, tarwe producten en graanproducten);
  • Voel je vrij om alle groentes (groene bladgroenten, andere groenten, maar geen aardappelen) overal mee te combineren;
  • Voor zo ver mogelijk, eet fruit op zich zelf. Niet bij/in een maaltijd. Uitzondering op de regel zijn avocado’s en tomaten (ja, dat is ook fruit);
  • Drink niet tijdens het eten. Twintig minuten ervoor of een uur erna is prima;

En kauw je eten goed. Dat helpt je lichaam het voedsel te verteren.

Naast gezonde voeding

Naast gezonde voeding kun je natuurlijk nog veel meer doen om gezond te worden en te leven. Een paar snelle tips zijn: Ga bewegen/sporten, ontwikkel humor, ontspan, adem bewust!

Bronnen:
In Balance for Life van Dr. Alex Guerrero
https://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Berg
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/acidose/item41874

Groene smoothie iPhone app