Alkaline (zuur-base) dieet 2017-02-22T14:03:18+00:00

Het Alkaline (zuur-base) dieet is de basis voor de recepten van deze website

Op deze website vind je recepten volgens het Alkaline (zuur-base) dieet. De regels van het Alkaline (zuur-base) dieet / eetpatroon zijn gebruikt als basis tijdens het samenstellen van alle recepten op deze website.

Zoek je gewoon lekkere en snel te bereiden recepten die passen binnen het Alkaline dieet/ eetpatroon? Klik dan hier.

Ben je nieuwsgierig naar de wetenschappelijke onderbouwing? Lees dan het artikel Alkaline dieet en de wetenschap.

Wat is verzuring?

Er zijn verschillende soorten verzuring. Verzuring, ofwel acidose, is een te hoog zuurgehalte van je bloed. Het tegenovergestelde noemen ze alkalose. Laat ik eerst even uitleggen wat meer uitleggen over het zuur-base systeem.

Het zuur-base systeem

Hoe zuur of basisch (het tegenovergestelde van zuur) iets is, wordt aangegeven met de zuurgraad, ook wel pH-waarde genoemd. Stoffen met een pH-waarde van 1 tot 7 zijn zuur en stoffen met een pH-waarde van 7 tot en met 14 zijn basisch (ook wel alkalisch genoemd).

pH schaal Alkaline (zuur-base) dieet

De meeste stoffen in je lichaam zijn licht-basisch, het maagzuur, zoals de naam al zegt, uitgezonderd. Je bloed hoort bijvoorbeeld een pH-waarde tussen de 7,35 en de 7,45 te hebben, dan is er sprake van een goed zuur-base evenwicht. De zuurgraad van je bloed hangt af van de hoeveelheid zure of basische stoffen die erin zijn opgelost.

Wat bedoelen ze dan met verzuurd of verzuring?

Als je bloed te zuur wordt, probeert je lichaam dit te herstellen. Je gaat sneller en dieper ademhalen, zodat zure stoffen je lichaam kunnen verlaten. Deze zure stoffen worden opgelost in de lucht die je uitademt. Ook kunnen je nieren meer zure stoffen gaan uitscheiden via je urine. Als je gezond bent, zal het evenwicht zich weer herstellen. Als dit niet zo is en de pH-waarde van je bloed daalt onder de 7,35, dan spreek je van acidose. Afhankelijk van de onderliggende oorzaak zijn er twee soorten te onderscheiden:

  • Metabole acidose
  • Respiratoire acidose

Metabole acidose

Je spreekt van metabole acidose als je bloed verzuurt, doordat je stofwisseling verstoord is.

Respiratoire acidose

Bij deze vorm van acidose ligt het probleem in de longen. Doordat je longen niet goed functioneren kunnen zure stoffen je lichaam niet goed via de ademhaling verlaten. Respiratoire acidose kan zowel acuut ontstaan als chronisch zijn.

Chronische laaggradige metabole acidose

Metabole acidose en respiratoire acidose zijn de heftige vormen van verzuring. Dan heb je echt per direct een probleem.

Wanneer we het hebben over verzuring door een typisch Westers eetpatroon, dan hebben we het over chronische laaggradige metabole acidose. Ofwel, continue lichte verzuring door wat je eet en drinkt.

Het Alkaline eetpatroon voorkomt verzuring

Wat je eet en drinkt heeft invloed op de zuur-base balans. Ze noemen dat dieet-geïnduceerde metabole acidose. Wanneer je continue verzurend eet, dan heet het dus chronische laaggradige metabole acidose. Met het Alkaline eetpatroon zorg je voor een goede balans tussen base vormende en verzurende voedingsmiddelen. Daarmee voorkom je die continue lichte verzuring door wat je eet en drinkt en daarmee voorkom je ook de consequenties van die verzuring.

Ben ik verzuurd?

Op het internet wordt vaak gezet dat je op basis van je urine kunt afleiden of je verzuurd bent met behulp van een lakmoes papiertje. Dat is op basis van het feit dat Alkaline diëten resulteren in een meer alkalische urine pH en kan leiden tot verminderde calcium in de urine.

Ik persoonlijk vind het testen van je urine met een lakmoespapiertje erg onnauwkeurig. Lakmoes kan in het laboratorium als indicator van zuurgraad of alkaliniteit worden gebruikt. In een zure oplossing verandert de kleur van lakmoes in rood (pH < 4.5), en in een basische oplossing (pH > 8) verandert de kleur in blauw. Op basis van de kleur ertussen moet je dan schatten wat de pH waarde is. Daarnaast zegt het resultaat niets over je voeding. Zure urine kan ook andere oorzaken hebben. Dit was even mijn persoonlijke mening.

Oorsprong van het Alkaline (zuur-base) dieet

De bedenker is Ragnar Berg (1873-1956). Hij was Zweedse natuurkundige en grondlegger van dit zuur-base principe begin 20ste eeuw. Hij had als stelregel: “Eet 4 maal zoveel aardappelen, groenten en fruit als het totaalgewicht van alle andere levensmiddelen bij elkaar, eet daarvan minstens 50% rauw”. Dit is in de loop der tijd verder uitgedacht.

Waarom het Alkaline (zuur-base) dieet?

Naast dat het belangrijk is om goed en diep te ademen, zijn er dus ook voedingsstoffen die je lichaam verzuren en voedingsstoffen die helpen de zuur-base balans in je lichaam te bewaken. Je lichaam bewaakt zelf die balans wel, maar je kunt je lichaam dus helpen of tegenwerken.

Verzuring wordt in verband gebracht met onder andere overgewicht, obstipatie, infectiegevoeligheid, huidproblemen, hoofdpijn/migraine, spier- en gewrichtsklachten, lusteloosheid, bloedend tandvlees, schimmel infecties, mentale klachten (bijvoorbeeld depressie, stemmingswisselingen, slechts geheugen, etc) en zelfs kanker. Om die reden zou het goed zijn om rekening te houden met je zuur-base balans in je lichaam. Het Alkaline (zuur-base) dieet / eetpatroon helpt hierbij.

Wat is het Alkaline (zuur-base) dieet?

Het Alkaline (zuur-base) dieet is een eetpatroon dat rekening houdt met de zuur-base balans in je lichaam. Je lichaam doet zijn best om de zuur-base in balans te houden. Wanneer je dus veel verzurende producten eet of drinkt, zal je lichaam aanspraak gaan doen op “buffer mineralen”. Met als doel om het verzurende effect te neutraliseren. Vandaar dat het goed is om in je voeding ook een zuur-base balans aan te brengen. Dan help je jouw lichaam te balanceren en hoeft het minder kostbare mineralen in te zetten om eventuele disbalans te herstellen.

Door het grote aanbod van geproduceerd voedsel raken we steeds meer uit balans en verzuurd ons lichaam. Om die reden bestaan alle recepten op deze website uit 60% tot 80% alkaliserende voeding. Dit om die gezonde zuur-base balans te stimuleren. Zie ook de zuur-base tabel op deze site voor een overzicht van voedingsmiddelen en het effect op de pH balans in je lichaam. Daar kun je precies zien wat verzurend en wat base vormend werkt.

Is verzurende voeding ongezond?

Nee. Verzurende voeding kan zeker gezond zijn. Het is goed om een onderscheid te maken tussen gezond en verzurend. Een stukje vis is supergezond. Het bevat talvan essentiële voedingsstoffen, maar werkt wel verzurend. Verzurende producten kun je wel eten dus, maar eet ze met mate. Zet er voldoende base vormende voeding tegenover.

Hoe kan een citroen nu base vormend zijn?

Een citroen smaakt zuur. Hoe kan het dan toch base vormend zijn? Een citroen is inderdaad zuur. Tijdens het verteringsproces heeft een citroen echter wel een alkaliserend effect. Een citroen is ook nog eens rijk aan zuurstof, wat het alkaliserende effect versterkt (bron: In Balance for life, blz 86). Het gaat dus niet om de voedingsstof zelf, maar om het effect dat het verwerken in een lichaam heeft. Het gaat om de de netto zuur lading in het menselijke dieet.

Ook belangrijk om te (w)eten, als je zelf recepten bedenkt

Dit is een lijstje met punten die houvast bieden. Kleur zo veel mogelijk binnen de lijntjes.

  • Eet gemiddeld 60% tot 80% alkaliserende voeding (zie ook de zuur-base tabel hiervoor)
  • Eet vers fruit en groenten. Eet hiervan minimaal 50% rauw. Tijdens het koken gaan voedingswaardes en enzymen verloren. Stomen is al weer beter dan koken;
  • Eet gevarieerd. Eentonige voeding maakt je lichaam lui en kan voedselallergieën opwekken;
  • Eet gezonde vetten. Een goede balans tussen omega 3 en omega 6 vetten. We hebben een overschot aan omega 6, dus let op je omega 3. Dat zit in onder andere vette koudwater-zeevis als makreel, haring, zalm, ansjovis, sardinen en tonijn, in walnoten, wild vlees, pompoen zaden, lijnzaadolie en donkergroene groeten.
  • Eet voldoende vezels. Gezonde vezels zitten onder andere in fruit, groentes, bruine rijst, etc.
  • Vermijd “Junk Food”;
  • Vermijd suiker;
  • Vermijd ongezonde vetten. De eerste soort vind je  onder andere in margarine, koekjes, crackers, pindakaas. Andere ongezonde vetten zitten onder andere in rood vlees, melk en kaas;
  • Minimaliseer caffeine;
  • Drink kruiden thee;
  • Vermijd geraffineerde koolhydraten. Te vinden in onder andere wit brood, witte pasta en chips;
  • Drink alcohol met mate;
  • Drink voldoende water! Bij voorkeur gefilterd water. Per dag verlies je ongeveer een half liter door te ademen, een half liter via je poriën en een liter door te plassen. Vul dat aan!

De aanvullende tips uit het boek “In balance for life”

Aanvullend volgt er nu een lijst met richtlijnen over voedselcombinaties. Deze aanvullende tips maken het nog makkelijker om je voedsel te verteren. Er is geen overduidelijk wetenschappelijk bewijs voor deze voedselcombinatie tips, toch zijn er mensen die aangeven zich er beter bij te voelen.

  • Combineer géén proteïnerijk voedsel (vlees, vis, gevogelte en zuivel) met zetmeelrijke koolhydraten (aardappelen, brood, tarwe producten en graanproducten);
  • Voel je vrij om alle groentes (groene bladgroenten, andere groenten, maar geen aardappelen) overal mee te combineren;
  • Voor zo ver mogelijk, eet fruit op zich zelf. Niet bij/in een maaltijd. Uitzondering op de regel zijn avocado’s en tomaten (ja, dat is ook fruit);
  • Drink niet tijdens het eten. Twintig minuten ervoor of een uur erna is prima;

En kauw je eten goed. Dat helpt je lichaam het voedsel te verteren.

Naast gezonde voeding

Naast gezonde voeding kun je natuurlijk nog veel meer doen om gezond te worden en te leven. Een paar snelle tips zijn: Ga bewegen/sporten, ontwikkel humor, ontspan, adem bewust!

Bronnen:
In Balance for Life van Dr. Alex Guerrero
https://en.wikipedia.org/wiki/Ragnar_Berg
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/acidose/item41874

Groene smoothie iPhone app

13 Comments

  1. Eleonore Wolters 16 augustus 2017 at 11:32 - Reply

    Dag, je geeft aan het lakmoes papiertje niet nauwkeurig te vinden.
    Als ik de Ph waarde wil weten, wat is dan wel een goede methode, ik las ergens iets over digitale
    meter is dat wat. Wat raad je aan en waar is zoiets voordelig en toch goed van kwaliteit te kopen.
    Alvast bedankt voor je antwoord.
    Vraag 2 gaat over de groenten die bekend zijn als zijnde alkalisch, ik heb wat lijsten geprint.
    Zelfs een lijst waarop de waarden vermeld staan maar ik zou graag weten of dat enkel geldt voor rauw, immers vermindert het alkalische gehalte bij koken toch. Dus bijvoorbeeld als je een rauwe biet neem, deze heeft een waarde van +11,3 hoeveel daalt de waarde als ik de biet gekookt eet. Nu weet ik dat biet ook makkelijk rauw kan als sap maar er zijn groenten die ik rauw niet weg krijg. Dus hoeveel daalt de alkalische/basische waarde als groenten met een hoge waarde gekookt zijn. Is het dan nog de moeite, doet het genoeg. Groeten en bedankt dit zijn 2 vragen die ik niet op internet kan vinden en waarmee ik al een poosje rondloop;

    • Carlo 16 augustus 2017 at 12:34 - Reply

      Dag Eleonore,

      Ik vind het lakmoespapiertje om 2 redenen onnauwkeurig. De meting is niet nauwkeurig en de waarde die je meet is van enorm veel factoren afhankelijk en kan ook zeer wisselend zijn. Dat maakt de waarde ook nog eens ingewikkeld om te interpreteren. Dat houd je dus ook met een digitale pH meter. Ikzelf meet daarom de pH waarde van mijn urine niet. Ik vind dat persoonlijk te ver gaan en te weinig zeggen. Hoe weet ik dan toch dat ik niet verzuurd ben? Ik eet in balans, dat is waar ik op let. Ik eet verzurende producten met mate en zorg voor voldoende base-vormende producten in mijn eetpatroon.

      Rauwe biet heeft een PRAL-waarde van -6,4 en gekookt van -6,1 en dat betekent dat het een base-vormend effect heeft (zie ook https://supersnelgezond.nl/zuur-base-tabel-alkaline-dieet-nl/). Boven de tabel, waar ik naar verwijs, leg ik ook uit hoe het komt dat er zoveel verschillende tabellen zijn met verschillende waarden.

      Met de biet zorgt het koken dus voor een hele kleine verschuiving naar iets minder base-vormend. Dat verschil is bij andijvie groter en bij broccoli juist weer andersom. Als er een groente is die je rauw niet lekker vindt, dan kun je die dus gerust koken. Dat gaat het verschil niet maken. Ook zitten er allerlei voordelen en nadelen aan koken. Ook hier is variatie weer de oplossing. Eigenlijk kun je op zo’n detailniveau ook niet meer bepalen wat beter is. Eet gewoon voldoende base-vormende producten, zoals groenten en fruit, dat is het belangrijkste.

      Beantwoordt dit je vragen?

      Met gezonde groeten,

      Carlo

      • Girly62 20 september 2017 at 22:20 - Reply

        Liever stomen dan koken. 😉

        • Carlo 21 september 2017 at 05:31 - Reply

          Klopt helemaal :-). Zie ook de tips onder het kopje “Ook belangrijk om te (w)eten, als je zelf recepten bedenkt” in de tekst.

  2. Van de Velde Peter 9 augustus 2017 at 15:27 - Reply

    Ik hekel die heksenketel op al deze ,,wel en niet waar,, toestanden op het net! Ikzelf ben enorm verbeterd met het volgen van een alkalisch dieet. Reeds 20 jaar heb ik alles gedaan wat maar niet gezond is voor je lichaam… Veel junkfood, frituur, 4 zware trappisten bieren per dag, NOOIT fruit,massa’s rood vlees met daarbij horende sauzen enz enz… Op 3 mei 2017 is alles begonnen. Tijdens het wandelen bemerkte ik pijn in mijn linker voet,een pijn die te vergelijken is met het schoppen tegen een muur zonder zonder schoeisel. Ik stelde me gerust dat dit wel te wijten was aan een verkeerde beweging of iets dergelijks. Doch s’avonds zag ik dat mijn wrijf wat gezwollen en rood was, het leek verdacht veel op foto’s die ik zag van ontstoken voet door slechte bloedcirculatie, alle hens aan dek want een kennis die werkt voor het witgele kruis zei dat het wellicht een bloedprop was ergens in mijn voet of been! Onmiddellijk ben ik gestart met een cholesteroldieet, na 3 maanden was er wel enige verbetering, maar de zwelling was nog steeds wat aanwezig, ik maakte me wel zorgen dat gedurende 3 dagen ook mijn pols (na een inspanning) rood,gezwollen en pijnlijk aanvoelde. Het enige positieve was wel dat ik 9% van mijn lichaamsgewicht ben kwijtgeraakt, inclusief buikvet. Ben mij toen gaan verdiepen in het alkalisch dieet, en jawel, dit zijn de resultaten na amper 10 dagen : de pijn is weg, enkel momenteel nog wat stijf gevoel in de voet, roodheid is weg, en blijkbaar ben ik nog van andere ongemakken verlost, ik heb geen maagzuurremmers meer nodig die ik tevoren reeds jaren slikte bij pijnlijk brandend maagzuur (rennie), geen bloedend tandvlees meer, geen branderig traanvocht meer die aanvoelde als aceton… Neen, bij mij althans heeft deze kuur uitstekend geholpen, wat een larie toch dat sommige,,specialisten,,met hun wiskundige formuletjes toch zo graag willen aantonen dat alkalisch dieet zinloos is! Het is niet makkelijk, mijn lekkere trappistjes heb ik ondertussen reeds 4 maanden geband,enkel wat rode wijn, weinig koffie en veel water! En nu de vraag die ik aan jullie stel, welk gezond broodbeleg bestaat er nog wel? Ik loop radeloos de rekken vol met lekkere charcutterie voorbij met de gedachte, dit mag niet, dit mag niet, wat mag dan nog WEL? Geen vlees, geen vis, geen gevogelte, geen brood met gist…De verhouding moet goed zijn zeggen jullie, kan ik dan toch terug wat meer lekkers eten indien ik tevoren of erna flink wat kokosolie inneem?

    • Carlo 9 augustus 2017 at 16:10 - Reply

      Dag Peter,

      Wat fijn dat je zoveel en zo snel al baat hebt bij het alkalisch dieet.

      Qua broodbeleg kun je best eens kiezen voor een plakje kaas (bij voorkeur 30+) of een beetje pindakaas (bij voorkeur die van 100% pinda’s). Vleeswaren is inderdaad de ongezondste keuzes. Je kunt ook kiezen voor een beetje avocado met wat komkommer en tomaat met een heel klein beetje zout. Zout altijd met mate, maar wanneer je vooral onbewerkt eet krijg je niet zo snel teveel binnen. Teveel zout komt vaak door het eten van veel bewerkte producten (brood, kaas, vleeswaren, etc).

      Vlees met mate is prima. Het advies is om niet meer dan 500 gram vlees per week te eten, waarvan maximaal 300 gram rood vlees, zoals rundvlees en varkensvlees. Dus gevogelte kan ook met mate.

      Vis is zeker ook een aanrader. Het advies is om minimaal 1 keer per week vis te eten (bij voorkeur de vette vis zoals zalm, haring, makreel, etc).

      Brood met gist is verder geen probleem, maar kies dan wel voor volkorenbrood. Dat mag dus ook zuurdesem zijn, als het maar volkoren is.

      Je kunt dus prima ook producten eten die verzurend zijn, maar inderdaad met mate en zet er dan vooral base-vormende producten tegenover. Dat is dus voldoende groeten en fruit. Kokosolie zou ik niet zo innemen. Dat is handig om af en toe mee te bakken als het gaat om hoge temperaturen.

      Laat je gerust inspireren door de recepten op deze site. Die houden stuk voor stuk rekening met de zuur-base balans én zijn erg lekker.

      Ik wens je nog heel veel beterschap, maar volgens mij gaat dat wel goedkomen.

      Met gezonde groeten,

      Carlo

  3. helmie 13 juli 2017 at 15:45 - Reply

    hoi Carlo, ben net lid geworden en lees over het alkaline dieet, heb spierreuma zou dit dan iets voor mij zijn?? de recepten die op de side staan zijn die voor dit dieet?? daarbij wil ik ook nog 8 kilo afvallen.
    groetjes Helmie

    • Carlo 14 juli 2017 at 08:22 - Reply

      Hi Helmie,

      Welkom en gefeliciteerd met het lidmaatschap. Ik kan/mag je hierover geen advies geven gezien ik geen medische achtergrond ben je persoonlijke situatie niet ken. Wat ik wel kan zeggen is dat een gezond eetpatroon, zoals het alkaline eetpatroon, voor mooi succesverhalen kan zorgen. Zoals het verhaal van Marian bijvoorbeeld: https://supersnelgezond.nl/succesverhaal/.

      Wanneer je gezond en gebalanceerd eetpatroon hebt, zul je ook merken dat je overgewicht kwijt zult raken.

      Ik ben benieuwd hoe snel je de positieve effecten merkt.

      Heel veel gezondheid gewenst!

      Carlo

  4. kitty arendse 7 juli 2017 at 21:31 - Reply

    Love your sense of humor in your dutch write.. which I can read just fine.! Kitty Arendse

  5. Nadia 7 juni 2017 at 18:25 - Reply

    Ik Sport TOTAAL niet! kan ik door jouw manier van eten ook zonder sporten iets afvallen? ik doel op 500 gram per week met een maximum van 7 kg in totaal

    • Carlo 8 juni 2017 at 08:49 - Reply

      Sporten is niet noodzakelijk om af te vallen. Voldoende bewegen is echter wél belangrijk voor je algehele gezondheid. Beweeg minimaal 30 minuten per dag matig intensief. Dat mag een stevige wandeling zijn of een stukje fiets. Gewoon iets waarbij je hartslag iets omhoog gaat en je ademhaling iets sneller.

      Je doel om 500 gram per week af te vallen is een heel realistisch doel. Dat kan inderdaad prima op een gezonde manier. Dat kan ook zeker met de recepten op Supersnel Gezond. Het hangt echter ook af van wat je verder eet en drinkt, hoeveel je beweegt, je huidige gestel, etc. Ik kan het dus niet specifieker beantwoorden.

      Mocht het onverhoopt met de recepten toch niet lukken, dan is de digitale cursus Gezond Slank (https://supersnelgezond.nl/snel-afvallen-zonder-dieet/) mogelijk een oplossing voor je. Daar ga ik heel uitgebreid in op alle details rondom afvallen. Van de psychologische aspecten tot aan de fysieke aspecten.

      Beantwoord dit je vraag?

  6. Leona 14 mei 2017 at 23:41 - Reply

    Ik zie bij veel gerechten soja staan maar soja is ook niet gezond

    • Carlo 15 mei 2017 at 06:58 - Reply

      Helaas staan er veel spookverhalen rondom soja op het internet. Mogelijk heb je daardoor het idee dat soja ongezond is? Helaas zijn die spookverhalen niet of slecht onderbouwd.

      Gelukkig schreef Hoogleraar voeding en gezondheid Jaap Seidell recentelijk nog een goed stuk over soja in het Parool. Dit is wat hij schreef:

      “Maakt soja mij onvruchtbaar?

      Het idee dat soja iets met vruchtbaarheid te maken heeft, is niet vreemd. Dertig jaar geleden werd al beschreven dat jachtluipaarden in een Californische dierentuin grote vruchtbaarheidsproblemen kregen door sojarijk voer.

      Jachtluipaarden reageren als exclusieve vleeseters veel gevoeliger op soja dan exclusieve planteneters zoals koeien. De mens zit daar als alleseter een beetje tussenin. Experimenten en observaties bij verschillende diersoorten zijn dan ook vaak niet relevant voor de mens.

      Er zitten in soja echter wel degelijk stoffen die een hormoonachtige werking hebben. Die stoffen worden isoflavonen genoemd. Isoflavonen zijn bij mensen hormoonverstoorders doordat ze binden aan de receptoren voor vrouwelijke geslachtshormonen (oestrogenen). Ze zitten vooral in plantaardig voedsel en heten daarom ook wel fyto-oestrogenen (phytos is plant in het Grieks). Ze hebben effecten die milder zijn dan de natuurlijke oestrogenen die de mens produceert.

      Bij mensen heeft een matige consumptie van fyto-oestrogenen uit soja enkele voordelen. Zo blijken ze te helpen bij het verlichten van overgangsklachten. Ook is een ruime inname van soja geassocieerd met een wat verlaagd risico op borstkanker en hart- en vaatziekten.

      Onderzoek bij volwassenen wijst uit dat er zelfs bij hoge inname van soja nauwelijks effecten gevonden zijn op bloedconcentraties van mannelijke en vrouwelijke geslachtshormonen. De meeste studies laten dan ook geen belangrijk effect zien van sojaconsumptie op de vruchtbaarheid.

      Er zijn wel een aantal studies die een verband hebben gevonden tussen een hoge inname van sojaproducten en verminderde spermakwaliteit, maar er was methodologisch wel wat aan te merken op deze onderzoeken. Een groot effect zou ook opmerkelijk zijn gezien de hoge sojaconsumptie in veel Aziatische landen en de gestage bevolkingsgroei aldaar.

      In Nederland consumeren we gemiddeld 2 gram soja per dag, terwijl Japanners wel 24 gram naar binnen werken en Indonesiërs ook ruim 20 gram per dag.

      De overmatige productie van soja is vooral voor het milieu een groot probleem. Een matige inname van twee porties per dag is prima (een portie is een glas sojamelk, een kwart blok tahoe of een halve kop sojabonen/tempé/sojavlees). Dat kan geen kwaad en het heeft zelfs mogelijk wat gunstige effecten.

      Voor nadelige effecten op de vruchtbaarheid zou ik me bij matige consumptie geen zorgen maken. Factoren zoals leeftijd, obesitas, overmatig alcoholgebruik en roken zijn daarbij veel belangrijker.”

      Bron: http://www.parool.nl/amsterdam/maakt-soja-je-echt-onvruchtbaar~a4399223/

      Soja kun je dus prima met mate nuttigen. Je ziet het de laatste tijd wat vaker terug in groene smoothies om ik er lange tijd niets mee heb gedaan. Nu heb je nog meer keuze.

Leave A Comment