fbpx

Veganistisch, ofwel vegan, wordt steeds hipper. Er zijn ook steeds meer veganschallenges. Als iemand veganistisch is dan eet die persoon geen producten van gedode dieren. Sommige veganisten zijn nog wat strenger, die vermijden alle dierlijk producten. Die eten bijvoorbeeld ook geen honing.

Tegenwoordig is veganistisch/vegan zijn ook veel makkelijker. Er zijn inmiddels heel veel producten op de markt in die categorie. Er zitten ook voordelen aan veganistisch/vegan eten. Je eet namelijk als veganist, in de regel, altijd gezonder vergeleken bij de gemiddelde Nederlander. Je eet als veganist namelijk veel meer groenten, fruit, etc. In een tijd waarin mensen te weinig groenten en fruit eten is dat al voordeel nummer 1. Maar ook eten mensen vaak te veel vlees en zuivelproducten. Dat mag sowieso wat minder.

Toch is het verstandig om wel goed op te letten. Zo loop je als veganist ook het risico op tekorten, zoals vitamine B12, ijzer, zink (halen we uit zuivel en vlees) en omega-3 (halen we vooral uit vis). Al kun je omega-3 ook uit algen halen, dat doen vissen ook namelijk.

Vitamine B12 moet je echt via een supplement nuttigen. Kortom, elk voordeel heeft zijn nadeel zou Cruijff gezegd hebben. Hieronder vind je in elk geval heel veel lekkere veganistische/vegan recepten. Groetjes, Carlo