Is er bewijs dat het Alkaline dieet bijdraagt aan de gezondheid?

Zo af en toe krijg ik de vraag of het Alkaline dieet / eetpatroon, wat achter elk recept op Supersnel Gezond zit, wel wetenschappelijk bewezen is. Laatst zag ik zelfs een artikel van een collega met de titel “De mythe van de zuur base theorie”. Dit artikel heeft hij overigens niet zelf geschreven, maar één op één vertaald uit het Engels met toestemming van de originele schrijver. Door de insteek, in combinatie met verwijzingen naar wetenschappelijke onderzoeken, lijkt het inderdaad haast wel een mythe.

De conclusie van het artikel: “Het alkalische dieet is gezond omdat het gebaseerd is op volwaardig en onbewerkt voedsel. Het heeft helemaal niets te maken met zuur of basisch.” Over één ding zijn we het zeker eens, het is een gezond eetpatroon. Dat is alvast een mooi begin, maar hoe zit het dan nu met het wetenschappelijke bewijs rondom het Alkaline dieet / eetpatroon?

Invalshoek betreffende het Alkaline dieet

De manier waarop je iets benadert is van essentieel belang. Denk maar aan de discussie rondom rode wijn. Is dat nu gezond of niet?

Persoon A kan zeggen: “Rode wijn is gezond, het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten”.
Persoon B kan zeggen: “Rode wijn is ongezond, het werkt verslavend en beschadigt de lever”.

Beide stellingen zijn wetenschappelijk te onderbouwen. Dus is wijn nu wel of niet gezond? Het hangt af van je benadering. Heb je het over 1 of 2 glazen rode wijn per dag, dan heeft persoon A zeker gelijk. Heb je het over grotere hoeveelheden, dan heeft persoon B gelijk.

Zo kun je ook het Alkaline dieet / eetpatroon op verschillende manieren benaderen.

Heeft het Alkaline dieet effect op de pH-waarde van je bloed?

De grootste discussie wordt gevoerd rondom het effect van het Alkaline dieet / eetpatroon op de pH-waarde van je bloed.

Persoon A kan zeggen: “Grootste onzin, je lichaam bewaakt deze waarde zeer nauwkeurig en zorgt zelfstandig voor de perfecte pH-waarde, anders zou je zo het loodje leggen. Verzuurd bloed is onzin.”
Persoon B kan zeggen: “Je lichaam bewaakt de pH-waarde van je bloed zelf heel goed, je kunt het helpen of tegenwerken”.

Beiden hebben weer gelijk.

Voeding kan een verzurend effect hebben op je lichaam

Voeding kun je onderverdelen met behulp van de wetenschappelijke PRAL (Potential Renal Acid Load) formule waarmee je het verzurende effect kunt inschatten. Voeding heeft dus wel effect op de pH-waarde in je lichaam.

Te veel verzurende voeding heeft nauwelijks effect op de pH-waarde van je bloed, maar leidt wel tot vele veranderingen in de chemie van je urine. Het zijn namelijk je nieren die een grote rol spelen in het bewaren van de pH-waarde van je bloed.

Heeft het Alkaline dieet effect op de pH-waarde van je urine?

Je nieren lozen overtollig zuur via je urine. Je urine kan variëren van verzurend tot basisch, afhankelijk van de noodzaak om de balans in je lichaam te bewaren. Chronische verzuring leidt onder andere ook tot meer verlies van calcium via je urine. Een wetenschappelijke studie wijst zelfs uit dat je een half skelet uitplast in geval van chronische verzuring.

Dit verlies kun je alleen niet met zekerheid één op één vertalen naar osteoporose (botontkalking). Je lichaam kan die hoeveelheid calcium uit je botten onttrekken, maar er zijn ook andere regulerende factoren die dit verlies kunnen compenseren. Voldoende vitamine D kan zorgen voor een efficiënte opname van calcium, magnesium en fosfaat uit voeding en dat kan het verlies helpen compenseren. Helaas hebben de meeste bevolkingsgroepen over het algemeen een tekort aan vitamine D, vooral in noordelijke klimaten. Chronische verzuring kan dus zeker wel een aandeel hebben in het geval van osteoporose.

Het alkaline dieet / eetpatroon heeft dus invloed op de pH-waarde in je lichaam en chronische verzuring kan verstrekkende gevolgen hebben.

Conclusie van het wetenschappelijk onderzoek naar het Alkaline dieet

De conclusie van het wetenschappelijk onderzoek naar het Alkaline dieet / eetpatroon is de volgende:

TIP! Als je vaak moe bent en meer energie wilt, dan is het receptenboek "Een Bron van Energie" het boek voor jou. Lees meer...

Het Alkaline dieet / eetpatroon leidt tot een alkalische pH-waarde van je urine en kan leiden tot verminderde calcium in de urine. Het zegt alleen niet alles over de totale calciumbalans vanwege andere buffers, zoals bijvoorbeeld fosfaat.

Er is geen substantieel bewijs dat het Alkaline dieet / eetpatroon de gezondheid van de botten beschermt tegen osteoporose. Echter kan het Alkaline dieet / eetpatroon resulteren in een aantal voordelen voor de gezondheid, zoals:

  1. De hoeveelheid groenten en fruit in een Alkaline dieet zou de Kalium / Natrium verhouding verbeteren en de gezondheid van botten bevorderen. Het kan spieratrofie (het dunner en minder krachtig worden van de spieren) verminderen, evenals het verzachten/verminderen van andere chronische ziekten zoals hypertensie (hoge bloeddruk) en beroertes.
  2. De resulterende toename van het groeihormoon met een Alkaline dieet kan vele positieve effecten hebben op de gezondheid van hart- en bloedvaten en kan het geheugen en cognitie (processen die betrokken zijn bij het verwerven en verwerken van informatie) verbeteren.
  3. Een verhoging van intracellulair magnesium, die vereist is voor de functie van vele enzymsystemen, is een ander voordeel van het alkalische dieet. Beschikbare magnesium, die nodig is om vitamine D te activeren, kan talrijke bijkomende voordelen opleveren in de vitamine D apocriene / eccriene systemen (zweetklieren).
  4. Alkaline kan leiden tot extra voordeel voor sommige chemotherapeutische middelen die een hogere pH-waarde nodig hebben.

Het Alkaline dieet kan de kans op morbiditeit en mortaliteit van chronische ziekten verminderen. Meer onderzoek is echter wel nodig.

Wetenschap vs het Alkaline dieet in de praktijk

Er moet eerst iets zijn voordat je het kunt bewijzen. Daarnaast is het menselijk lichaam zo complex, dat de wetenschap rondom het menselijk lichaam nog maar in de kinderschoenen staat. Er worden nog steeds nieuwe ontdekkingen gedaan. Zelfs dingen ontkracht die tot voor kort wetenschappelijk bewezen waren.

Hoe zit het dan in de praktijk? Wat zijn de resultaten van het Alkaline dieet / eetpatroon in de praktijk?

Ik krijg uiteenlopende reacties. Van mensen die aangeven dat ze meer energie hebben tot mensen die mogen stoppen met het slikken van medicijnen, of deze aan het afbouwen zijn, in het geval van chronische ziekten.

Conclusie

Er is maar één manier om erachter te komen wat het Alkaline dieet / eetpatroon voor jou kan doen. Eet eens 30 dagen volgens het Alkaline dieet / eetpatroon. Dat kan heel simpel; elk recept op deze site volgt de regels van het eetpatroon.

Test het zelf!

Bronvermelding

Het wetenschappelijk onderzoek waar ik het over heb, is deze: “The Alkaline Diet: Is There Evidence That an Alkaline pH Diet Benefits Health?“.

Het is een review dat de rol van het Alkaline dieet heeft onderzocht in combinatie met gezondheid. Hiervoor zijn 53 verschillende bronnen geraadpleegd. Van wetenschappelijke artikelen tot medische literatuur.

Deel dit artikel en laat wat van je horen

Help mij mee om Nederland en België de gezondste landen van de wereld te maken. Like en deel dit artikel met familie, vrienden, kennissen, collega’s, etc. Dit kan heel gemakkelijk met behulp van de social media knoppen.

Vragen?

Vragen? Stel ze! 😀 Dat kan hieronder.

Groetjes, Carlo

Groene smoothie iPhone app