Rare tijden…

Het zijn rare tijden. Het afgelopen jaar ben ik online regelmatig uitgescholden. Ik zou aan het lobbyen zijn voor de farmaceutische industrie (want ik ben voor het coronavaccin), ik zou gezondheidscoaches in een fout daglicht zetten (want ik zie vitamine D niet als de oplossing tegen corona) tot aan ‘subtiele’ verbazing over het feit dat ik als gezondheidsgoeroe met een ‘muilmasker’ op liep in de sportschool.

Dusssss, dat….

  • Niemand heeft het erover, maar iedereen weet het: afvallen is niet leuk, afvallen is gewoon k*t. Maar, met de juiste kennis is het wel mogelijk om af te vallen. Als het je na het lezen van dit boek nog niet lukt, dan kun je écht zeggen dat je alles hebt geprobeerd…

  • Dit boek bevat heerlijke snelle en gezonde recepten, die allemaal binnen 15 minuten te bereiden zijn. Daarnaast bevat het ook inspirerende inzichten. Alles met als doel meer energie. Lees verder….

Laat ik heel duidelijk zijn:

Ik ben geen gezondheidsgoeroe!

Betekenis goeroe

Sterker nog… ik associeer het woord ‘gezondheidsgoeroe’ met foute adviezen. Ik zie maar al te vaak dat er angst wordt gecreëerd voor iets, om vervolgens de oplossing te bieden… die via de webshop van de betreffende gezondheidsgoeroe te koop is.

Ik wil dus ook helemaal niet gezien worden als gezondheidsgoeroe. Wat ben ik dan wel? Ik ben een voedingsdeskundige.

Kijk, welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Wat is het probleem en wat is de oplossing?

Angst verkoopt

Angst verkoopt en angst verkoopt goed. Veel reclame-uitingen spelen sluw in op emoties van mensen. Zeker in onzekere tijden als deze ligt een angst-aankoop zo op de loer.

Ik zie het mijn gezondheidsgoeroes aan de lopende band doen. Denk aan:

  • Angst creëren door te beweren dat er tegenwoordig geen vitaminen en mineralen meer in onze voeding zitten en dat iedereen daardoor een tekort heeft. De oplossing zijn de 100% natuurlijke en troepvrije supplementen… die via de webshop te koop zijn.
  • Angst creëren door te beweren dat waterleidingbedrijven al lang niet meer alle gifstoffen uit het water kunnen filteren. De oplossing is natuurlijk het simpele waterfiltertje… dat via de webshop te koop is.
  • Angst creëren door te beweren dat we te veel omega-6 nuttigen en dat onze vetzuur balans compleet verstoort is. Dat zou laaggradige chronische ontstekingen veroorzaken, wat weer de basis is voor elke ziekte. De oplossing is natuurlijk het pure en zuivere omega-3 supplement… dat via de webshop te koop is.
  • Angst creëren door te waarschuwen voor de Westerse medische wereld die bezig zou zijn met onnatuurlijke medicatie. De oplossing is natuurlijk het wondermiddel kurkuma-capsules… die via de webshop te koop zijn.
  • Angst creëren door te waarschuwen voor de onbekende lange termijneffecten van het coronavaccin. De oplossing is natuurlijk je eigen immuunsysteem boosten met vitamine C, vitamine D en het mineraal zink… die via de webshop te koop zijn.

Dit zijn slechts een paar voorbeelden.

100% natuurlijk is 100% marketing

Bijna altijd wordt er handig gebruik gemaakt van het hypnotische frame ‘natuurlijk’. Of het nu om een supplement gaat of een crème, dat maakt niet uit. ‘Natuurlijk’ doet het goed en daar maken marketeers graag gebruik van.

Nu is het natuurlijk wel zo dat wat gezond is, heel vaak ook uit de natuur komt. Maar omgekeerd werkt het niet zo. Niet alles wat natuurlijk is, is ook gezond.

Ga maar eens, zonder uitgebreide kennis, wildplukken en daar een salade van maken. Misschien is die salade wel erg lekker, maar de kans is erg groot dat je even later in het ziekenhuis ligt doordat je iets giftigs hebt gegeten. De natuur zit namelijk vol gif. Ruim 99% van de gifstoffen die we binnenkrijgen, zijn gifstoffen die van nature voorkomen blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van Ames en zijn collega Gold uit 2000.

Wat is dan wel de oplossing?

Voorkomen is beter dan genezen. De oplossing staart ons recht in het gezicht. De grootste bedreigingen voor onze gezondheid zijn: roken, overgewicht, onvoldoende bewegen, ongezond eten, onvoldoende slaap en stress.

Roken

Roken kan bijna overal in het lichaam kanker veroorzaken. Maar roken hangt ook samen met een verhoogd risico op angst en depressies tot chronische aandoeningen zoals hart- en vaatziekten. Hier is voor een vijfde van de Nederlanders winst te behalen. Die roken nog.

Overgewicht

Overgewicht wordt gelinkt aan onder andere diabetes type 2, hart- en vaatziekten en meer dan 10 verschillende soorten kanker. Zorg voor een gezond gewicht. Dat betekent een BMI tussen de 18,5 en de 25.  Hier is voor 50% van de Nederlanders winst te behalen. Die zijn te zwaar.

Bewegen

Regelmatig bewegen heeft verschillende gezondheidsvoordelen. Zo kan bewegen het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, een beroerte, depressies, borst- en darmkanker en vroegtijdig overlijden verlagen. Volgens de nieuwe beweegrichtlijnen zouden volwassenen wekelijks ten minste twee en een half uur matig intensief moeten bewegen en kinderen dagelijks minstens een uur. Ook worden voor beide groepen spier- en botversterkende activiteiten aanbevolen. Hier is voor een kleine 50% van de Nederlanders winst te behalen. Die bewegen te weinig.

Slapen

Zowel een korte als een lange slaapduur verhoogt het risico op het krijgen van een beroerte, depressie, diabetes type 2, hart- en vaatzieken en te lang slapen verhoogt de kans op kanker. Het advies is om tussen de 7 en 9 uur te slapen per nacht. Hier is voor 10% van de Nederlanders winst te behalen. Die slapen te kort of te lang.

Stress

Chronische stress speelt een belangrijke rol in het ontstaan en beloop van ernstige, veel voorkomende lichamelijke en psychische aandoeningen en gezondheidsklachten. Hier is voor een kleine 20% van de Nederlanders winst te behalen. Die ervaren (heel) veel stress.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Eten

Tjsa. Over de 5 bovenstaande punten is iedereen het wel eens. Maar dan… dan gaat het over gezond eten. Hier vechten de gezondheidsgoeroes elkaar de tent uit. Het zijn de vetten. Nee, het zijn de koolhydraten. Brood is de dood. Zuivel is de duivel. Etc, etc, etc.

Doodvermoeiend en enorm verwarrend voor de gemiddelde Nederlander.

Door ongezonde voeding ontstaat veel gezondheidsschade, zoals overgewicht en obesitas en (mede als gevolg hiervan) hart- en vaatziekten en diabetes type 2. Maar, ook hier staart de oplossing ons recht in het gezicht.

Hierbij de belangrijke aandachtspunten.

Eet voldoende groente en fruit

Onvoldoende groente en fruit wordt gelinkt aan diabetes type 2, hart- vaatziekten en bepaalde soorten kanker. Eet voldoende groente en fruit. De aanbeveling is tegenwoordig 2,5 ons groente en 2 stuks fruit. Hier is voor 85% van de Nederlanders winst te behalen. Die eten te weinig groente en fruit.

Vermijd suikerhoudende dranken

Suikerhoudende dranken verhogen het lichaamsgewicht en dit hangt samen met een hoger risico op diabetes type 2. Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken. Hier is ook veelx winst te behalen. Nederlanders drinken gemiddeld bijna 300 ml frisdrank per dag. Dat is dus te veel.

Eet vlees met mate

Rood vlees verhoogt mogelijk de kans op kanker en bewerkt vlees verhoogt de kans op kanker. Beperk dus de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees. Het advies is om per week niet meer dan 500 gram vlees te eten, waarvan niet meer dan 300 gram rood vlees. Hier is voor veel Nederlanders winst te behalen. Nederlanders eten gemiddeld 76 g/dag rood vlees en 47 g/dag bewerkt vlees. Dat is dus te veel.

Eet 1x per week (vette) vis

De consumptie van een portie vis per week verlaagt het risico op fatale coronaire hartziekten. Ook is het risico op beroerte lager. Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis. Hier is voor tweederde van de Nederlanders winst te behalen. Die eten te weinig vis.

Eet zout met mate

Een vermindering van de zoutinname verlaagt de bloeddruk en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag. Hier is voor bijna 80% van de Nederlanders winst te behalen. Die eten te veel zout.

Eet de goede koolhydraten

Volkorenproducten hebben een positief effect op de bloeddruk en zorgen voor een lager risico op beroerte en coronaire hartziekten. Daarnaast verlagen volkorenproducten het risico op het ontstaan van diabetes en darmkanker. Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten. Eet dagelijks ten minste 90 gram volkorenbrood of andere volkorenproducten. Hier is voor ongeveer de helft van de Nederlanders winst te behalen. Die eten te weinig volkorenproducten.

Drink geen alcohol of met mate

Alcoholgebruik heeft invloed op bijna alle organen in het lichaam en hangt samen met ongeveer zestig verschillende aandoeningen. Van depressies tot aan kanker. Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag. Hier is voor de helft van de Nederlanders winst te behalen. Die drinken te veel. Er zijn zelfs 1,2 miljoen mensen die overmatig alcohol drinken.

Een handje ongezouten noten

Het eten van noten verlaagt namelijk het LDL-cholesterol en hangt samen met een lager risico op coronaire hartziekten. Het advies is om ten minste 15 g ongezouten noten per dag te eten. Hier is voor bijna iedere Nederlander winst te behalen. Die eten te weinig noten.

Een keertje peulvruchten per week

De consumptie van peulvruchten verlaagt het LDL-cholesterol, wat een causale risicofactor is voor coronaire hartziekten. Eet wekelijks peulvruchten. Hier is veel winst te behalen. Nederlanders eten gemiddeld 1x per 3 weken peulvruchten. Dat is te weinig.

Conclusie

Het is dus heel simpel, maar dat blijkt in de praktijk al moeilijk genoeg.

Het gaat dus niet om dat waterfilter of het kurkuma pilletje. Dat is geneuzel in de marge, als het überhaupt al wat doet.

Wat werkt wel echt? Rook niet, zorg voor een gezond gewicht, beweeg voldoende, eet gezond, slaap voldoende en vermijd stress.

Doe je dat? Dan bespaar je jezelf een hoop geld. Dan hoef je geen onzinnige producten van gezondheidsgoeroes aan te schaffen en leef je supergezond!

Er zit alleen één heel erg groot nadeel aan dit hele verhaal… ik verdien er geen reet aan. Maar… de gedachten dat ik je met bovenstaande info écht geholpen heb, is goud waard!

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.

Carlo Kool (1975) is voedingsdeskundige. Hij volgde onder andere de opleiding Gewichtsconsulent en diverse cursussen op het gebied van voeding en gezondheid van Wageningen University & Research.