Er zijn mensen die beweren dat suiker verslavend werkt. Dat is wat te kort door de bocht. Ik bedoel; ken jij iemand die met suikerzakjes op zak loopt? Gewoon, voor in het geval dat die persoon even een shotje nodig heeft? Natuurlijk niet.

Alcohol is verslavend, drugs is verslavend, etc. Suiker niet.

Wel kun je stellen dat sterk bewerkte voedingsmiddelen eigenschappen delen met verslavende middelen. Dat zijn dan wel vaak de voedingsmiddelen die veel suiker, vet en/of zout bevatten. Fabrikanten maken die voedingsmiddelen zo verleidelijk, dat je er niet af kan blijven en/of er (ongewenst) te veel van eet.

Dit is wel echt een serieus probleem en dit heeft dan ook een aandeel in toenemende mate van overgewicht.

In de volksmond hoor je dan toch vaak de term voedselverslaving. Voedselverslaving wordt gekenmerkt door symptomen zoals verlies van controle over de consumptie, voortgezet gebruik ondanks negatieve gevolgen, en onvermogen om te minderen ondanks de wens om dit te doen.

Een recent onderzoek blijkt dat dit de top 20 meest verslavende voedingsmiddelen zijn:

  1. Pizza
  2. Chocolade
  3. Chips
  4. Koekjes
  5. IJs
  6. Friet
  7. Cheeseburger
  8. Suikerhoudende frisdrank
  9. Taart
  10. Kaas
  11. Spek
  12. Gefrituurde kip
  13. Croissants
  14. Popcorn
  15. Cornflakes
  16. Snoepjes
  17. Biefstuk
  18. Muffins
  19. Nootjes
  20. Eieren

Samengevat blijkt dat voornamelijk sterk bewerkte voedingsmiddelen met extra vet en/of geraffineerde koolhydraten (bijvoorbeeld suiker, witte bloem, etc.) ‘verslavend’ werken. En dan met name voor mensen die van zichzelf vinden dat ze verslavend eetgedrag vertonen.

In supermarkten wordt je overladen met dit soort voedingsmiddelen. Dat is nog zo’n voorbeeld waarom mensen met overgewicht niet schuldig zijn aan het feit dat ze overgewicht hebben. Het wordt ons gewoon verschrikkelijk moeilijk gemaakt om een gezond gewicht te behouden.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Maar, als je van overgewicht af wil… dan heb je er niets aan om de schuld buiten jezelf te leggen. Als je toch liever wacht op een oplossing van buitenaf, dan kun je wachten totdat je een ons weegt. Nouja, niet dus…

Je moet dan toch echt zelf aan de bak. Dat kun je leuk vinden, dat kun je niet leuk vinden… tiszooooo.

Hoe je het snelst van je overgewicht af komt, lees je in mijn nieuwe boek Afvallen is k*t.

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.

Carlo Kool (1975) is voedingsdeskundige. Hij volgde onder andere de opleiding Gewichtsconsulent en diverse cursussen op het gebied van voeding en gezondheid van Wageningen University & Research.