Vandaag kopte de NOS: “Geen frisdrankautomaten meer: ziekenhuizen maken afspraken over gezonde voeding”.

De meningen op sociale media waren verdeeld. Er waren mensen voor en er waren mensen tegen. De mensen die tegen waren, schreven over ‘betutteling van de overheid’ tot aan ‘wat mag je tegenwoordig nog wel?’.

Tijd voor een goed gesprek.

Carlo, wat vind jij van de betutteling door de overheid?

De overheid moet zorgen voor veilige lucht, schoon water en een goede leefomgeving. Ze hebben een gezondheidsbeschermende taak. Er bestaat ook een ‘Wet publieke gezondheid’ met daarin gezondheidsbeschermende en gezondheidsbevorderende maatregelen.

Voeding is onderdeel van een goede leefomgeving. Naast informatie over gezonde voeding is het ook belangrijk dat de omgeving gezonde keuzes stimuleert.

Dat is toch wat anders dan zo’n automaat weghalen?

Ziekenhuizen liggen al langer onder vuur vanwege die automaten. Een ziekenhuis verdient duizenden tot tienduizenden euro’s per jaar dankzij die troep. Waarom zou de industrie een ziekenhuis zo veel betalen? Omdat de industrie prima weet dat er dan nóg genoeg winst overblijft voor ze. Ze verdienen alsnog genoeg… over de ruggen van zieke mensen.

De industrie wil die automaten echter juist graag op dat soort plekken hebben staan, omdat ze weten dat genoeg mensen het toch niet kunnen weerstaan om wat te pakken. Omzet draaien staat daarbij op de eerste plaats, niet jouw gezondheid. Ze geven jou alleen maar ‘de keuzevrijheid’.

Juist! Ik bepaal toch zeker zelf wel of ik een blikje cola en een stroopwafel uit zo’n automaat trek?

Dat is nog maar de vraag…

Hoezo, dat is nog maar de vraag? Ik bepaal dat toch echt zelf.

Is dat zo? Is dat écht zo?

Ja, natuurlijk!

Stel dat je langs die automaat loopt en een blikje cola en een stroopwafel koopt? Koop je dat dan omdat je er trek in had? Of omdat je trek kreeg doordat je de automaat zag staan met zijn vrolijke kleurtjes en verleidelijke producten?

Nou, soms krijg ik ook trek in cola en een stroopwafel zonder dat ik zo’n automaat zie.

Zelfs dan is het nog maar de vraag of dat niet stiekem het resultaat is van tientallen jarenlange campagnes vanuit de voedingsindustrie. Campagnes om ons te laten wennen aan meerdere snackmomenten gedurende de dag.

Mars reclame meerdere snackmomenten per dag

Ja, dat was toen…

Pas op! Die boefjes geven op dit moment miljarden uit om de consument duurzaam in de maling te nemen. Zo heeft Unilever alleen al een marketingbudget van meer dan 7 miljard euro wereldwijd. Dat soort bedragen geven ze echt niet uit als de beïnvloedingsstrategieën niet zouden werken.

Ik kijk nooit reclame…

Dat hoeft ook niet. Ze pakken elke kans aan. Van de positie in het schap of in de winkel, tot aan de verhouding suiker, zout en vet in een product. Heb je je ooit afgevraagd waarom chips in een krakende verpakking zit?

Uhm… nee.

Zelfs dat doen ze bewust. Natuurlijk kunnen ze het ook in een niet-krakend zakje stoppen. Dat doen ze niet, omdat is gebleken dat zelfs het geluid van de verpakking een rol speelt in of jij iets koopt of niet. Er worden complete studies naar dit soort dingen gedaan. Alles met het doel: zo veel mogelijk verkopen.

Okay, maar moet de overheid zich daar nu mee bemoeien?

Ja. Dat is nodig voor een gezond tegenwicht. Tegenwicht voor ‘de betutteling’ vanuit de voedingsindustrie. De voedingsindustrie hanteert een zeer geraffineerde vorm van ‘betutteling’.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

De voedingsindustrie geeft miljarden uit om mensen (op onbewust niveau) te beïnvloeden tot het kopen van hun producten. Om mensen ‘verslaafd’ te maken aan die producten en de hoofden vol te proppen met ‘slimme excuses’ om ongezonde keuze te kunnen verdedigen tegenover anderen.

Of je zelfs te laten denken dat je een gezonde keuze maakt, terwijl dat helemaal niet zo is.

Ja nou uh… alles is ongezond tegenwoordig.

Ik snap dat het zo aanvoelt. Bijna alles is ook ongezond tegenwoordig. Dat heeft alleen niet zo veel te maken met wat wél gezond is.

Huh, wat bedoel je?

Wat gezond is, is nagenoeg gelijk gebleven. In de categorie gezond is afgelopen tientallen jaren niet zo veel veranderd.

Er is wel ontzettend veel troep bijgekomen. Kijk alleen maar naar het schap met jam. Al die verschillende soorten vechten om jouw aandacht. Terwijl je beter helemaal geen jam op je boterham kunt smeren…

De verhouding tussen het gezonde en ongezonde aanbod is compleet zoek. Het overgrote deel van het supermarktaanbod valt in de categorie ongezonde keuze net als 80% van supermarktaanbiedingen.

We worden overspoeld met ongezonde troep door de voedingsindustrie.

Dus dan alles maar verbieden?

Nee. Als je af en toe een colaatje en een stroopwafel nuttigt, dan is daar natuurlijk niets mis mee.

Het gaat om het terugbrengen van een gezonde balans en daar ligt een taak voor de overheid. Hopen dat de voedingsindustrie zelf die balans gaat terugbrengen, is natuurlijk een illusie. Dan kun je wachten tot je een ons weegt… naja, niet dus. Overgewicht is niet voor niets een stijgende trend.

Wat nu dan?

Ongezonde keuzes hoeven niet verboden te worden, maar het kan geen kwaad om de gezonde keuze voorop te zetten. Er moet weer een gezonde balans komen tussen gezonde en ongezonde keuzes. Het is juist nu belangrijk dat gezonde voeding en beweging aangemoedigd worden. Hiervoor moeten we onze omgeving veranderen. Daar ligt niet alleen een taak voor de overheid, maar ook voor supermarkten en voedingsproducenten.

Het is een collectief belang, het gaat om ieders gezondheid ❤️.

#delenislief

Help met wat tegenwicht tegen die manipulerende voedingsindustrie. Help wat bewustzijn creëren en deel dit bericht. Je helpt er mensen mee om bewuste keuzes te kunnen maken.

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.

Carlo Kool (1975) is voedingsdeskundige. Hij volgde onder andere de opleiding Gewichtsconsulent en diverse cursussen op het gebied van voeding en gezondheid van Wageningen University & Research.