Ik heb 33 soorten plantaardige alternatieven voor melk vergeleken. Er bleken er 27 ongeschikt en slechts 2 waren écht geschikt!

Over melk

Melk en melkproducten leveren veel goede voedingsstoffen. Ze bevatten eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium. Wil je melk vervangen door een plantaardig alternatief, dan is het dus goed om vooral op de hoeveelheid eiwit en de vitamine B12 en calcium te letten.

Los daarvan bevat melk zo’n 4,5-5 gram koolhydraten in de categorie suiker. De hoeveelheid verzadigd vet hangt sterk af van het type melk dat je kiest. Zo bevat magere melk nauwelijks verzadigd vet en bevat volle melk zo’n 2,2 gram vet per 100 gram.

Maar welk plantaardig alternatief is nu geschikt om melk te vervangen?

De testuitslag

Hier vind je het complete overzicht: alle plantaardige alternatieven voor melk vergeleken (het betreft een link naar een Excel-bestand).

De scores toegelicht

Prijs

Een pak halfvolle melk kost ongeveer een 1 euro de liter. Gelijke prijs of lager heeft een groene kleur gekregen. Boven de 1,00 euro heb ik rood gekleurd. Hiermee zeg ik niet dat het product ongeschikt is om melk te vervangen. Wel geef ik aan dat het een prijzig alternatief is. 

Verzadigd vet

Een pak halfvolle melk bevat 1 gram verzadigd vet per 100 gram. Gelijk of lager dan 1,1 gram verzadigd vet heeft een groene kleur gekregen. Boven de 1,1 gram heb ik rood gekleurd.

Waarvan suiker

Halfvolle melk bevat van naturen zo’n 4,5 gram suiker. In de regel adviseer ik om toegevoegde suiker te vermijden. Gezien het van nature ook in melk zit, is het redelijk om hier niet al te streng op te zijn. Gelijk of minder dan 6 gram suiker per 100 gram heb ik groen gekleurd. Meer dan 6 gram per 100 gram heb ik rood gekleurd. 

Eiwitten

Eiwitten is een belangrijk onderdeel van melk. Halfvolle melk bevat zo’n 3,5 gram eiwitten per 100 gram. Hier wordt speciale formule gebruikt om te bepalen of de vervanger voldoende eiwit bevat. Dit is afhankelijk van de totale hoeveelheid energie (kcal) die het product levert. De eiwit in het product moet evenveel of meer dan 20% van die totale hoeveelheid energie leveren. Wanneer dit het geval is, is het getal groen gekleurd. Wanneer het te laag is, is het getal rood gekleurd. 

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Zout

Te veel zout, net als met alles, is ongezond. Halfvolle melk bevat zo’n 0,1 gram zout per 100 gram. Alles gelijk aan of onder de 0,15 gram per 100 gram. heb ik groen gekleurd. Boven de 0,15 gram per 100 gram heb ik rood gekleurd.

Vitaminen en mineralen

Als fabrikanten vitaminen en mineralen toevoegt, dan voegen ze allemaal dezelfde hoeveelheid toe. Ik richt mij tot de belangrijkste toevoegingen en dat zijn de vitamine B12 en calcium. Aanwezig is groen, niet aanwezig is rood.

Uitslag

Van de 33 soorten bleken er 28 ongeschikt om melk te vervangen. Eigenlijk waren er maar 2 soorten echt geschikt om melk te vervangen.

De winnaars zijn de Albert Heijn Soja drink ongezoet en de Melkan Sojadrink naturel

De uitslag is overduidelijk. De beste opties zijn de Albert Heijn Soja drink ongezoet en de Melkan Sojadrink naturel. Deze varianten scoren op alle vlakken goed.

PS dit is géén gesponsord artikel, dit is het resultaat van een onafhankelijk onderzoek.

Zijn dit ook jouw favorieten?

Nu ben ik wel benieuwd, zijn dit ook jouw favorieten? Ik hoor het graag! Laat het weten in een reactie hieronder het artikel… ⬇

Help mee!

Weg met overgewicht en chronische ziekten! Het is mijn doel om gezond leven makkelijk en toegankelijk te maken. Geen geneuzel in de marge, maar aandacht voor hetgeen waar de grootste winst te behalen is. Alle informatie is zorgvuldig uitgezocht en goed (wetenschappelijk) onderbouwd.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je er van vindt. Dankjewel, Carlo.