Ik heb 32 soorten plantaardige alternatieven voor melk vergeleken. Er bleken er 27 ongeschikt en slechts 1 was écht geschikt!

Over melk

Melk en melkproducten leveren veel goede voedingsstoffen. Ze bevatten eiwit en zijn een bron van de vitamines B2, B12 en calcium. Wil je melk vervangen door een plantaardig alternatief, dan is het dus goed op de hoeveelheid eiwit en de vitamine B2, B12 en D te letten.

Los daarvan bevat melk zo’n 4,5-5 gram koolhydraten in de categorie suiker. De hoeveelheid verzadigd vet hangt sterk af van het type melk dat je kiest. Zo bevat magere melk nauwelijks verzadigd vet en bevat volle melk zo’n 2,2 gram vet per 100 gram.

Maar welk plantaardig alternatief is nu geschikt om melk te vervangen?

De testuitslag

Hier vind je het complete overzicht: alle plantaardige alternatieven voor melk vergeleken (Excel-bestand).

De scores toegelicht

Prijs

Een pak halfvolle melk kost 1 euro de liter. Gelijke prijs of lager heeft een groene kleur gekregen. Tussen de 1,00 en 1,20 euro is geel. Boven de 1,20 euro heb ik rood gekleurd.

Energie

De energiewaarde heeft geen groot aandeel in de eindscore. Een pak halfvolle melk bevat 45 kcal per 100 gram. Gelijk of lager heeft een groene kleur gekregen. Tussen de 45 en 55 kcal heb ik geel gemarkeerd. Boven de 55 kcal heb ik rood gekleurd.

Verzadigd vet

Een pak halfvolle melk bevat 1 gram verzadigd vet per 100 gram. Gelijk of lager heeft een groene kleur gekregen. Tussen de 1 en 1,2 gram verzadigd vet heb ik geel gemarkeerd. Boven de 1,2 gram heb ik rood gekleurd.

Waarvan suiker

Halfvolle melk bevat van naturen zo’n 4,5 gram suiker. Gezien de suikers in de verschillende pakken plantaardige melksoorten in de categorie vrije suikers vallen ben ik hier wat strenger geweest. Onder de 2 gram per 100 gram heb ik groen gekleurd. Tussen de 2 en 4,5 gram geel. Boven de 4,5 gram heb ik rood gekleurd.

Eiwitten

Eiwitten is een belangrijk onderdeel van melk. Halfvolle melk bevat zo’n 3,5 gram eiwitten per 100 gram. Boven de 3 gram heb ik groen gekleurd. Tussen de 2 en 3 gram heb ik geel gekleurd. Lager dan 2 gram heb ik rood gekleurd.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Zout

Te veel zout, net als met alles, is ongezond. Halfvolle melk bevat zo’n 0,1 gram zout per 100 gram. Alles onder de 0,12 gram heb ik groen gekleurd. Tussen de 0,12 en 0,15 gram heb ik oranje gekleurd. Boven de 0,15 gram heb ik rood gekleurd.

Vitaminen en mineralen

Als fabrikanten vitaminen en mineralen toevoegt, dan voegen ze allemaal dezelfde hoeveelheid toe. Ik richt mij tot de belangrijkste toevoegingen en dat zijn de vitamine B2, B12 en calcium. Vitamine D is belangrijk, maar het zit niet in melk. Aanwezig is groen, niet aanwezig is rood.

Uitslag

Van de 32 soorten bleken er 27 ongeschikt om melk te vervangen. Eigenlijk was er maar 1 echt een waardig alternatief.

De winnaar is de Albert Heijn Soja drink ongezoet

De uitslag is overduidelijk. De beste keuze is de Albert Heijn Soja drink ongezoet. Deze variant scoort op alle vlakken goed.

Albert Heijn sojamelk

PS dit is géén gesponsord artikel, dit is het resultaat van een onafhankelijk onderzoek.

Is dit ook jouw favoriet?

Nu ben ik wel benieuwd, is dit ook jouw favoriet? Ik hoor het graag! Laat het weten in een reactie hieronder het artikel… ⬇

Help mee!

Weg met overgewicht en chronische ziekten! Het is mijn doel om gezond leven makkelijk en toegankelijk te maken. Geen geneuzel in de marge, maar aandacht voor hetgeen waar de grootste winst te behalen is. Alle informatie is zorgvuldig uitgezocht en goed (wetenschappelijk) onderbouwd.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je er van vindt. Dankjewel, Carlo.