Iedereen ‘weet’ het, maar is het ook zo?

Als het gaat om voorgesneden groenten en/of fruit, dan hoor je heel vaak de opmerking: ‘Voorgesneden is niet gezond, de meeste voedingsstoffen gaan binnen enkele uren na het snijden al verloren’.

Wat wordt hier nu gezegd? Zou het ineens ongezond zijn? Over welke voedingsstoffen wordt er gesproken? Hoe weet je dat ze binnen enkele uren na het snijden al verloren gaan? Waar komt het dan door?

Vind je het wel interessant om eens te weten hoe dit nu echt zit? Lees dan even verder.

Het is sterk overdreven

De uitspraak “Voorgesneden is niet gezond, de meeste voedingsstoffen gaan binnen enkele uren na het snijden al verloren” is sterk overdreven en ongefundeerd. Maar waar rook is, is vuur. Dus welk deel van de uitspraak is waar?

Wat zegt de wetenschap over voorgesneden fruit?

Fruit dat gesneden en in een koeling bewaard wordt, verliest in ongeveer 5 à 6 dagen van 10 tot 25 procent aan vitamine C en carotenoïden (secundaire plantenstoffen die functioneren als antioxidant).

Andere nutriënten (voedingsstoffen) en fytochemicaliën gaan niet verloren. Fytochemicaliën zijn een belangrijke groep van bioactieve stoffen. Het zijn de stoffen die van nature in planten voorkomen en soms in geconcentreerde of in kunstmatige vorm aan voedingsmiddelen worden toegevoegd.

Grappig om te vermelden is dat je na deze 5 à 6 dagen het gesneden fruit toch niet meer wilt eten omdat het tegen die tijd bedorven is.

Dus het gesneden fruit verliest wel wat meer voedingswaarden, maar het is vooral sneller bedorven.

Wat zegt de wetenschap over voorgesneden groenten?

Gesneden groenten houden hun vitamine C langer vast dan gesneden fruit. Volgens de United States Food and Drug Administration (FDA) verliezen geschilde of gesneden groenten de helft van hun vitamine C in ongeveer 1 à 2 weken tijd.

Verse ongesneden groenten en fruit is natuurlijk wel beter

Je kunt groenten en fruit natuurlijk het beste ongewassen, ongeschild en in tact bewaren tot op het moment dat je het wilt eten. Kies dan wel voor verse groenten en fruit want ongesneden groenten en fruit verliest na het oogsten ook vitamine C en carotenoïden.

Gesneden groenten en fruit is een prima alternatief

Je hoeft echt niet altijd tot op het allerlaatste moment te wachten alvorens je de groenten en fruit snijdt. Licht, zuurstof en warmte zijn wel de vijanden dus bewaar ze gewoon in een afgesloten bakje in de koelkast. Het voordeel van voorgesneden groenten en fruit is wel weer dat je er sneller voor kiest om het te eten. “Elk nadeel heb zijn voordeel”, zou Johan Cruijff gezegd hebben.

Verpakte voorgesneden groenten

Prof. Dr. Martijn B. Katan (hoogleraar Voedingsleer Vrije Universiteit Amsterdam) schrijft op zijn website ook een stuk over de voorverpakte gesneden groenten en fruit.

Hij schrijft ook dat Vitamine C terug loopt bij voorgesneden groenten, maar schrijft ook dat dit ook gebeurt bij het gewoon bewaren van groenten.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Wat volgens Martijn Katan een terechte zorg is, is dat bacteriën makkelijker kunnen groeien in het geval van voorgesneden groenten. Bacteriën vermenigvuldigen zich moeilijk in een hele groente of vrucht, die hebben goede afweermechanismes. Om schadelijke bacteriën buiten te houden heersen in de groentensnijfabriek hygiëneregels die vergelijkbaar zijn met die in een operatiekamer. Alles wordt gewassen met ijskoud water om vermenigvuldiging te vertragen. Diezelfde kou heerst in de magazijnen, de vrachtauto’s en de winkelschappen, schrijft hij.

Hightech verpakkingsmethoden remmen vervolgens bacteriegroei en verleppen. De lucht in de zakjes bevat minder zuurstof en meer koolzuur dan gewone lucht. De folie van de zakjes bestaat uit meerdere lagen en er zitten duizenden gaatjes in, dunner dan een haar, voor het ademen. Dit zorgt er ook voor dat het optimaal bewaard blijft.

BPA in het plastic van voorgesneden groenten?

Ik weet niet of dit voor elke verkoper geldt, maar er zit geen BPA in het plastic van het voorgesneden groenten en fruit van de Albert Heijn. Alleen in de expoxycoating van blik en in de afdichting van potdeksels kan mogelijk BPA. In alle andere AH-levensmiddelenverpakkingen zit geen BPA volgens de klantenservice van de AH.

Conclusie

Er gaat wel wat vitamine C en carotenoïden verloren, maar wanneer je het fruit binnen 2 à 3 dagen en de groenten binnen 4 à 5 dagen eet, dan valt het allemaal nog wel mee.

De hightech verpakkingsmethoden remmen vervolgens bacteriegroei en verleppen en daarmee ook het verlies van voedingsstoffen.

Ongesneden groenten en fruit is natuurlijk nog beter. Kies dan wel voor verse groenten en fruit want ongesneden groenten en fruit verliest na het oogsten ook gewoon vitamine C en carotenoïden.

Bronnen

Maria I. Gil, Encarna Aguayo, Adel A. Kader. “Quality Changes and Nutrient Retention in Fresh-Cut versus Whole Fruits during Storage.” http://www.researchgate.net/publication/7027404_Quality_changes_and_nutrient_retention_in_fresh-cut_versus_whole_fruits_during_storage

United States Food and Drug Administration. “Raw Produce: Selecting and Serving it Safely.” http://www.fda.gov/Food/ResourcesForYou/Consumers/ucm114299.htm.

De website van Prof. Dr. Martijn B. Katan (hoogleraar Voedingsleer Vrije Universiteit Amsterdam) http://www.mkatan.nl/columns-en-kranten/nrc-columns/431-15-oktober-kwetsbare-sla.html

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je er van vindt. Dankjewel, Carlo Kool.