Keltisch zeezout en het internet

Er wordt ontzettend veel geschreven over de voordelen van Keltisch zeezout. Maar kloppen die wel? Is Keltisch zeezout echt zo gezond?

Een kleine greep uit het gigantische aanbod aan claims op het internet rondom Keltisch zeezout:

  • het is ontzettend gezond;
  • het wordt direct door je lichaam ‘herkend’ en in je cellen opgenomen;
  • de mineralen in zout helpen de organen om de zuurbase verhouding in het lichaam optimaal te houden door de zuren uit te scheiden;
  • het meest natriumarme zout ter wereld;
  • het bezit o.a. 84 mineralen;
  • het kan je helpen bij het krijgen en hebben van zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld;
  • het ontslakt je spijsverteringskanaal;
  • Keltisch zeezout drinken vult een mineralen- en sporenelemententekort aan;
  • etc.

Nieuwsgierig naar Keltisch zeezout

Als ik dat soort dingen lees word ik nieuwsgierig. Wat zit er dan in Keltisch zeezout dat zo goed is voor je? Waarom is het beter dan gewoon zout? Tijd voor een grondig onderzoek!

Wat zit er in Keltisch zeezout?

Het was even zoeken, maar uiteindelijk heb ik een goede bron gevonden. Celtic Sea Salt, leverancier van een van de beste zeezouten ter wereld, zo schrijven ze zelf. Na wat zoeken vond ik uiteindelijk een document waarin ze netjes beschrijven wat er allemaal in Keltisch zeezout zit én in welke hoeveelheden.

Er zitten 72 mineralen in Keltisch zeezout. Er zit vooral veel natrium en chloride in. De twee bestanddelen van gewoon zout. Keltisch zeezout bestaat dus voor 88,5% uit “gewoon zout”. Voor de rest bestaat het uit vocht en 70 andere mineralen in ontzettend kleine hoeveelheden blijkt uit de analyse van Celtic Sea Salt.

Geen 84 mineralen in Keltisch zeezout

Er zitten dus helemaal geen 84 mineralen in Keltisch zeezout, maar 72. Een artikel waarin staat dat het er 84 zijn, is dus domweg gekopieerd uit een foute bron. Dat artikel kun je dus direct al met een korreltje zout nemen 😉 .

Dagelijks aanbevolen hoeveelheid

Dus er zitten, naast natrium en chloride, 70 extra mineralen in Keltisch zeezout, in hele kleine hoeveelheden. Dat is het voordeel van ten opzichte van gewoon zout. Maar hoeveel is een kleine hoeveelheid? Laten we er een mineraal uitlichten.

Wanneer ik de lijst op basis van aanwezige hoeveelheid sorteer dan staan dus natrium en chloride op de eerste en tweede plaats. Op de zevende plaats staat kalium. Er zit dus relatief gezien veel kalium in zeezout.

Stel dat je nu je dagelijkse behoefte aan kalium wilt aanvullen door Keltisch zeezout te gebruiken, hoeveel moet je dan gebruiken?

De dagelijks aanbevolen hoeveelheid kalium is 3.100 mg. Keltische zeezout bevat 0,129% kalium. Dus met 2,4 kg Keltisch zeezout haal je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium.

Mooie quote : “Dus met 2,4 kg Keltisch zeezout haal je de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid kalium.”

Via Facebook ontving ik de volgende reactie: “Maar die gaat niet op… met ongeveer 0,5 kg Keltisch zeezout ben je al lang dood. Je red het dus niet om je dagelijkse aanbevolen hoveelheid te halen. Dus een valse gezondheidsclaim.” Goed punt! 😄👍

Even ter vergelijking, in 100 gram spinazie zit 539 mg kalium. Dus met 600 gram spinazie ben je er ook. Lijkt me een stuk lekkerder 😀 .

Te veel natrium is ongezond

Te veel zout is ongezond. Voor alle volwassenen geldt het advies om niet meer dan 6 gram zout per dag binnen te krijgen. Toch krijgt de gemiddelde Nederlander onopgemerkt 25% tot 65% te veel zout binnen.

Het probleem is overigens het natrium in zout. Natrium is nodig voor de vochtbalans van je lichaam en vervult een belangrijke rol bij het regelen van je bloeddruk. Het is echter niet goed om te veel natrium binnen te krijgen. Dit zorgt voor een hoge bloeddruk.

Niet meer dan 2,4 gram natrium per dag is de regel. Natrium zit, zoals je inmiddels weet, ook in Keltisch zeezout. Wanneer je kijkt naar het mineraal natrium, dan mag je dus sowieso nooit meer dan 6,95 gram Keltisch zeezout per dag.

Let wel, natrium zit natuurlijk ook in andere producten. Vooral in bewerkte producten zoals brood, kaas, vleeswaren, etc.

Sole op basis van Keltisch zeezout

Nu staat het internet ook nog eens vol met artikelen over sole. Dit is een mengsel van water en zout en daar drink je een beetje van, adviezen zijn 1-2 theelepels in de ochtend, en dan gebeuren er wonderen. Kijk hiermee dus uit!

Zout, in welke vorm dan ook, bevat veel natrium. Punt. Daar krijgt de gemiddelde Nederlander al veel te veel van binnen. Ga dus niet moedwillig nog meer innemen door een zoutwaterdrankje te maken, vanwege die minuscule kleine hoeveelheid andere mineralen.

Al klinkt de naam “sole” nog zo hoopvol, het zal dus eerder schadelijk voor je zijn dan dat je er voordeel uit haalt.

Zware metalen in Keltisch zeezout

Stel nu dat iemand nog steeds beweert dat die mineralen in die kleine hoeveelheden toch echt effect hebben, dan kun je het misschien nog duidelijker maken door even te wijzen op de hoeveelheid zware metalen die in Keltisch zeezout zitten. Zware metalen? Yep, die giftige stoffen zoals cadmium, kwik, lood, arseen en tin.

In de analyse van Celtic Seasalt staat dat Keltisch zeezout <0,0035% cadmium en < 0,0059% tin bevat. Die vallen binnen de categorie zware metalen. De genoemde waardes zijn hoger dan de waardes die staan bij jodium (<0,0002%), seleen (<0,0002%) en (zink <0,0001%).

Er zit zelfs <0.0001% arseen in blijkt uit de analyse. Je weet wel, dat spul waarmee in het verleden veel moorden gepleegd zijn. Dat er arseen in zout zit is niet erg, want de hoeveelheid is verwaarloosbaar klein, en daardoor heeft het geen effect. Net als die andere mineralen in die kleine hoeveelheid geen effect hebben.

Jodium in Keltisch zeezout

Soms hoor ik ook nog wel eens het misverstand dat Keltisch zeezout goed is in verband met jodium. Ik zal die ook nog even voorrekenen. Je zou 75 kilo moeten binnen krijgen om je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium te halen. Dus nee, het is geen bron van jodium.

Conclusie

Keltisch zeezout bevat meer mineralen dan gewoon zout. Dat maakt het een betere keuze vergeleken met gewoon zout. Je gebruikt het zout echter in zulke kleine hoeveelheden, dat de hoeveelheid mineralen die je binnenkrijgt te verwaarlozen is.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Te veel zout, van welk zout dan ook, is ongezond vanwege de grote hoeveelheid natrium. Natrium is nodig voor de vochtbalans van je lichaam en vervult een belangrijke rol bij het regelen van je bloeddruk. Het is echter niet goed om te veel natrium binnen te krijgen. Dit zorgt voor een hoge bloeddruk.

Kortom, laat de verhalen voor wat ze zijn en begin bij het begin. Eet meer groenten wanneer je gezonder wilt eten. Zie ook de Schijf van Eén.

Help mee!

Weg met overgewicht en chronische ziekten! Het is mijn doel om gezond leven makkelijk en toegankelijk te maken. Geen geneuzel in de marge, maar aandacht voor hetgeen waar de grootste winst te behalen is. Alle informatie is zorgvuldig uitgezocht en goed (wetenschappelijk) onderbouwd.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je er van vindt. Dankjewel, Carlo.

Aanvulling 9 november 2016

Zoals je hieronder in de reacties kunt lezen ben ik benaderd door een leverancier van zeezout. Vandaag heb ik navraag gedaan naar het artikel wat gepubliceerd zou worden en zojuist heb ik als reactie de link naar het artikel ontvangen. Het artikel kun je hier terugvinden.

Ik heb per e-mail inhoudelijk op hoofdlijnen feedback gegeven en de e-mail afgesloten met de volgende alinea:

Mijn artikel blijft onveranderd met dezelfde positieve conclusie: “Keltisch zeezout bevat meer mineralen dan gewoon zout. Dat maakt het een betere keuze vergeleken met gewoon zout.” Met mate blijft mijn advies, net zoals jullie verwoorden: “als een smaakmaker in voeding”.

Aanvulling 10 november 2016

Lang verhaal kort (echt waar! 😀 ), in de reactie op mijn mail werd aansluitend gevraagd om met 2 punten rekening te houden:

  • Waarom ik kalium uitlicht en niet magnesium want magnesium is het belangrijkste mineraal in Keltisch zeezout;
  • Er zou 10 mg/kg zink en minder dan 0,5 mg/kg arseen in Keltisch zeezout zitten.

Dit was inhoudelijke feedback en dat neem ik natuurlijk mee.

Waarom kies ik voor kalium?

Ik heb de aanwezige mineralen gesorteerd op hoeveelheid waarmee ze voorkomen. Dan ziet de top 10 er zo uit:

Mineraal% aanwezig
Chloride54
Natrium34,5
Zwavel1,17
Magnesium0,504
Silicium0,27
Calcium0,151
Kalium0,129
Tellurium< 0,0537
Aluminium< 0,05

Met kalium als voorbeeld wordt dus al snel duidelijk dat de veel gemaakte claim “Keltisch zeezout drinken vult een mineralen- en sporenelemententekort aan” niet klopt. Daar gaat het mij om, onterechte claims ontkrachten. Van de overige 65 mineralen zit er nog minder in dan kalium.

Over magnesium

Magnesium is inderdaad als uitzondering in relatief grote hoeveelheid aanwezig in Keltisch zeezout. Met 7 gram krijg je als vrouw 12,5% en als man 10% van de ADH aan magnesium binnen. Vergelijkbaar met een middelgrote banaan, 7 gram cacao of 5 gram gedroogde basilicum. Dat is best veel magnesium, maar ik zou geen zout adviseren in verband met de hoeveelheid aanwezige magnesium. Zeker niet in een tijd waarin de natriuminname structureel te hoog ligt.

Het maakt Keltisch zeezout wel een betere keuze dan gewoon zout, maar dat stond altijd al in mijn eindconclusie.

Over zink vs arseen

De leverancier geeft aan dat er 10 mg zink aanwezig is per kg zout en 0,5 mg arseen per kg. Omgerekend betekent dat respectievelijk 0,00001% en 0,0000005%.

In de analyse van de Selina Naturally Celtic Seasalt staat er voor beide <0,0001%.

Ik kies overigens voor deze bron omdat het een grote speler is in de markt van zeezout die al 40 jaar hiermee bezig is. Zij schrijven zelf: “This analysis is conducted by a third-party laboratory that specializes in analyzing sea salts and ocean water.” 

Het zou dus kunnen kloppen wat de leverancier aangeeft. Hij noemt waardes die kleiner zijn dan 0,0001% (helaas zonder bronvermelding). Maar eerlijk is eerlijk, ik kan ook niet aantonen dat het niet klopt wat hij aangeeft. Dus heb ik besloten een ander voorbeeld te pakken om mijn punt duidelijk te maken dat het gaat om gigantisch kleine hoeveelheden mineralen.

In de analyse van Celtic Seasalt staat dat Keltisch zeezout <0,0035% cadmium en < 0,0059% tin bevat. Die vallen binnen de categorie zware metalen. De genoemde waardes zijn hoger dan de waardes die staan bij jodium (<0,0002%), seleen (<0,0002%) en (zink <0,0001%).

Je hoeft je echter geen zorgen te maken om de aanwezigheid van de genoemde zware metalen. Die hoeveelheden zijn onschadelijk, omdat het gaat om verwaarloosbare kleine hoeveelheden. Net als de hoeveelheid jodium, seleen en zink verwaarloosbaar kleine hoeveelheden aanwezig zijn. Zeker in de context van de maximaal aanbevolen hoeveelheid van 6,95 gram Keltisch zeezout.

Niet erg, maar het geeft wel aan dat Keltisch zeezout nooit je mineraal tekorten kan aanvullen. Dat is overigens ook helemaal niet wat de leverancier beweert, maar wel vaak geschreven wordt op in artikelen op het internet. Om dat laatste ging het mij, de onterechte soms zelfs onwettige claims die gemaakt worden.

Afsluitend

In het artikel van de leverancier staan een aantal dingen die niet kloppen. Hier heb ik feedback op gegeven. Hopelijk nemen zij dit ook net zo serieus.

Update 1 december 2016 

Helaas nemen de importeur en de tekstschrijver mijn inhoudelijke feedback blijkbaar niet serieus. Hun artikel is onveranderd en bevat nog steeds onwaarheden, verwarrende informatie, ongefundeerde suggesties, claims onderbouwt met anekdotisch bewijs, etc. Nu vraag ik me echt af: “Vinden ze het wel echt belangrijk om juiste informatie te verstrekken?”

Update 15 febrauri 2017 

Het artikel van de importeur en de tekstschrijver staat nog steeds onveranderd op de website en bevat nog steeds onwaarheden, verwarrende informatie, ongefundeerde suggesties, claims onderbouwt met anekdotisch bewijs, etc. De vraag die ik mezelf 1 december 2016 stelde is wat mij betreft beantwoord.