Ik vergeleek de voedingsrichtlijnen van 93 landen wereldwijd!

Het was even een werkje, maar zeer leerzaam en zeker de moeite waard. Ik vergeleek de voedingsrichtlijnen van 93 landen wereldwijd!

Ik keek naar de voedingsrichtlijnen van de volgende landen:

  • In Afrika: Benin, Kenia, Namibië, Nigeria, Seychellen, Sierra Leone, Zuid-Afrika;
  • In Azië en de Stille Oceaan: Afghanistan, Australië, Bangladesh, Cambodja, China, Fiji, India, Indonesië, Japan, Maleisië, Mongolië, Nepal, Nieuw-Zeeland, Filipijnen, Republiek Korea, Sri Lanka, Thailand, Vietnam;
  • In het Nabije Oosten: Iran, Libanon, Oman, Qatar;
  • In Europa: Albanië, Oostenrijk, België, België (Vlaams), Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Kroatië, Cyprus, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Georgië, Duitsland, Griekenland, Hongarije, IJsland, Ierland, Israël, Italië, Letland, Malta, Nederland, Noorwegen, Polen, Portugal, Roemenië, Slovenië, Spanje, Zweden, Zwitserland, de voormalige Joegoslavische Republiek Macedonië, Turkije, Verenigd Koninkrijk;
  • In Latijns-Amerika en het Caribisch gebied: Antigua en Barbuda, Argentinië, Bahama’s, Barbados, Belize, Bolivia (plurinationale staat van), Brazilië, Chili, Colombia, Costa Rica, Cuba, Dominica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, El Salvador, Grenada, Guatemala, Guyana, Honduras, Jamaica, Mexico, Panama, Paraguay, Saint Kitts en Nevis, Saint Lucia, Saint Vincent en de Grenadines, Uruguay, Venezuela;
  • En in Noord-Amerika: Canada, Verenigde Staten.

Wat zijn de overeenkomsten van de voedingsrichtlijnen van de 93 landen wereldwijd?

Ik bekeek de adviezen op basis van de volgende voedselgroepen:

  • Groente;
  • Fruit;
  • Zetmeelrijke producten;
  • Vlees, vis en alternatieven;
  • Melk en zuivel;
  • Peulvruchten;
  • Vet;
  • Suiker;
  • Zout;
  • Alcohol;
  • En dorstlesser.

Vervolgens heb ik elk punt binnen de voedingsrichtlijn van elk land gesorteerd per voedselgroep.

Wat is nu het algemene advies van de 93 landen wereldwijd?

Dankzij dit mega-overzicht wordt het ineens allemaal heel duidelijk en inzichtelijk. Ben je er klaar voor? Dit zijn de overeenkomsten van de voedingsrichtlijnen van 93 landen wereldwijd:

  • Zorg voor een gezond gewicht en beweeg (het is geen echte voedingsrichtlijn, maar het werd zo vaak benoemd dat ik het wel moest vermelden);
  • Kies vooral voor plantaardig, dit blijkt uit elk advies van elk land;
  • Eet dagelijks voldoende groenten en fruit, minimaal 5 porties is het gemiddelde;
  • Eet dagelijks granen (alle landen adviseren dit) en kies voor de volkoren variant wordt regelmatig benadrukt;
  • Eet dierlijke producten met mate;
  • Eet elke week vis, variërend van 1 (in bijvoorbeeld Nederland) tot wel 5 keer per week (in de Seychellen);
  • Eet vlees met mate en regelmatig wordt de magere variant aangeraden;
  • Nuttig dagelijks wat zuivel (alle landen adviseren zuivel, ook de landen in Azië en Afrika) en regelmatig wordt de magere variant aangeraden;
  • Eet (verzadigd) vet, suiker en zout écht met mate.
  • Verkies plantaardige vet (onverzadigd) boven dierlijk vet (verzadigd) wordt specifiek benoemd in 50% van de adviezen;
  • Drink geen alcohol of écht met mate;
  • Drink dagelijks voldoende water (1,5-2 liter).

Het complete overzicht van de voedingsrichtlijnen van 93 landen wereldwijd

Het complete overzicht kun je hier bekijken: Voedingsrichtlijnen van 93 landen wereldwijd.

Voedingsrichtlijnen van 93 landen wereldwijd

Het advies van de Gezondheidsraad in Nederland

In Nederland wordt niet iets anders geadviseerd. Het is helemaal in lijn met wat de overige 92 landen adviseren. Dit is het advies van de Gezondheidsraad in het kort:

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

  • Eet volgens een meer plantaardig en minder dierlijk voedingspatroon conform de onderstaande richtlijnen;
  • Eet dagelijks ten minste 200 gram groente en ten minste 200 gram fruit;
  • Eet dagelijks ten minste 90 gram bruin brood, volkorenbrood of andere volkorenproducten;
  • Eet wekelijks peulvruchten;
  • Eet ten minste 15 gram ongezouten noten per dag;
  • Neem enkele porties zuivel per dag, waaronder melk of yoghurt;
  • Eet een keer per week vis, bij voorkeur vette vis;
  • Drink dagelijks drie koppen thee;
  • Vervang geraffineerde graanproducten door volkorenproducten;
  • Vervang boter, harde margarine en bak- en braadvetten door zachte margarine, vloeibaar bak- en braadvet en plantaardige oliën;
  • Vervang ongefilterde door gefilterde koffie;
  • Beperk de consumptie van rood vlees en met name bewerkt vlees;
  • Drink zo min mogelijk suikerhoudende dranken;
  • Drink geen alcohol of in ieder geval niet meer dan één glas per dag;
  • Beperk de inname van keukenzout tot maximaal 6 gram per dag;
  • Het gebruik van voedingsstofsupplementen is niet nodig, behalve voor mensen die tot een specifieke groep behoren waarvoor een suppletieadvies geldt.

Deze richtlijnen gebruikt het Voedingscentrum als basis. Het Voedingscentrum heeft deze punten vertaald naar een compleet eetpatroon. Zo adviseert het Voedingscentrum bijvoorbeeld iets meer groente (250 gram i.p.v. 200 gram), iets meer graanproducten en meer ongezouten noten (25 gram i.p.v. 15 gram).

Opmerkelijk

Er waren ook nog wat opmerkelijk adviezen. Te leuk om niet te delen:

  • Benin adviseert ook: Leer je kinderen de traditionele keuken;
  • China adviseert ook: Beperk verspilling en ontwikkel een nieuw ethos van dieetbeschaving.
  • Finland adviseert ook: Lees en leer productlabels begrijpen;
  • Georgië adviseert ook: Drink geen thee terwijl je plantaardige maaltijden eet die rijk zijn aan ijzer (bijvoorbeeld groenten, peulvruchten), omdat thee de beschikbaarheid van non-haem-ijzer beperkt;
  • Duitsland adviseert ook: Laat uw maaltijden niet te gaar worden;
  • Hongarije adviseert ook: Houd altijd rekening met voedselveiligheidseisen, zelfs als u uit eten gaat, voedsel van huis naar de werkplek neemt en / of in het geval van een familiebijeenkomst of het slachten van varkens thuis;
  • Bahama’s adviseren ook: Kies voedingsmiddelen voor hun voedingswaarde, niet voor het merk of de kosten van het merk;
  • Uruguay adviseert ook: Wees kritisch met de informatie en publiciteit die je ontvangt over eetpatronen;
  • Canada adviseert ook: Houd er rekening mee dat voedselmarketing uw keuzes kan beïnvloeden.

Conclusie?

We weten prima wat goed voor ons is. We zijn niet in een staat van verwarring. De wetenschap verandert niet met de dag haar ‘mening’. Dit is natuurlijk al langer bekend, maar het is indrukwekkend om te zien dat 93 landen (!) over de hele wereld, min of meer, hetzelfde adviseren.

PS Alle adviezen van deze landen kun je in het Engels vinden op de website van de Food and Agriculture Organization of the United Nations: Food-based dietary guidelines.

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.