fbpx
  • Zoete aardappel vs gewone aardappel

Wat is nu gezonder, de zoete aardappel (bataat) of de gewone aardappel?

Laten we eens onder de motorkap gaan kijken van zowel de zoete aardappel als de gewone aardappel. Laten we ze eens tot op detail vergelijken. Van de hoeveelheid eiwitten tot aan de hoeveelheid koolhydraten en van de hoeveelheid vitaminen en mineralen tot aan de hoeveelheid vezels. Zelf de glycemische lading en de prijs ga ik meewegen.

De glycemische wat?

Glycemische lading. Dat is een waarde waaruit je kunt afleiden wat het mogelijke effect is op je bloedsuikerspiegel, afhankelijk van de hoeveelheid die je er van eet. Meer over de glycemische lading lees je hier.

Okay, laten we beginnen met de macronutriënten

De verschillen tussen de zoete aardappel en de gewone aardappel zijn niet heel groot, maar er is toch wel wat verschil. De zoete aardappel bevat 10% meer calorieën, 40% minder eiwit (dat is wel flink), ruim 10% meer koolhydraten, een klein beetje vet en ruim 30% meer vezels. Zo heeft elk verschil een voor- en nadeel. Meer calorieën in een tijd van overgewicht is misschien niet zo handig, maar meer vezels is wel weer positief.

Voedingsmiddel per 100 gramBataat rauwAardappelen rauw
Energie (kcal)9888
Eiwit totaal (g)1,22
Koolhydraten totaal (g)21,319
Vet totaal (g)0,30
Voedingsvezel totaal (g)2,41,8

Bron: NEVO.

En hoe zit het met de micronutriënten?

Laten we beginnen met de mineralen. De zoete aardappel heeft meer natrium, calcium, ijzer en koper. Op de andere vlakken doet de gewone aardappel het weer beter. Kortom, ook hier is er niet echt een duidelijke reden om voor de een of de ander te kiezen.

Voedingsmiddel per 100 gramBataat rauwAardappelen rauw
Natrium (mg)402
Kalium (mg)370450
Calcium (mg)246
Fosfor (mg)5060
Magnesium (mg)1822
IJzer totaal (mg)0,70,5
Koper (mg)0,140,09
Selenium (ug)11
Zink (mg)0,30,37
Jodium (ug)22,5

Bron: NEVO.

Maar de zoete aardappel bevat wel veel meer vitaminen, toch?

Hier onderscheidt de zoete aardappel zich inderdaad wat meer. Vooral door de hoeveelheid vitamine A. Dit verschil is wel groot. Maar voor de rest is het allemaal weer niet zo spannend. De zoete aardappel heeft wat meer vitamine C, maar de gewone aardappel veel meer luteïne (een antioxidant). Ook hier heeft elk voordeel weer zijn nadeel.

Voedingsmiddel per 100 gramBataat zoete rauwAardappelen rauw
Retinol activiteit equiv,(RAE) (ug)7151
Retinol equivalenten (RE) (ug)14381
Retinol (ug)00
Beta-caroteen (ug)86115
Alfa-caroteen (ug)00
Luteine (ug)100
Zeaxanthine (ug)16
Beta-cryptoxanthine (ug)03
Lycopeen (ug)0
Vitamine D totaal (ug)00
25-hydroxy-vitamine D (ug)00
Cholecalciferol – vit D3 (ug)00
Vitamine E totaal (mg)0,3
Vitamine B1 (mg)0,170,12
Vitamine B2 (mg)spoor0,04
Vitamine B6 (mg)0,090,3
Vitamine B12 (ug)00
Nicotinezuur (mg)0,5
Folaat equivalenten (ug)1723
Folaat (ug)1723
Foliumzuur (ug)00
Vitamine C (mg)2314

Bron: NEVO.

Allemaal niet zo spannend dus. Maar de GI, de GI. Daar zit hét verschil heb ik gelezen.

Ja, klopt! Tenminste, dat je dat veel kunt lezen wanneer je hiernaar zoekt op het internet 😉. Echter, veelal zonder bronvermelding. Kijk je in de GI Database van de Universiteit van Sydney, dan zie je dat het per soort aardappel verschilt.

De oranje zoete aardappel heeft een GI van 77 en een GL van 16 per 150 gram. De zoete aardappel kumara heeft al weer een GL van 19 per 150 gram. Ook staat er in die database een gewone aardappel met een GI van 61 met een GL van 16 per 150 gram. De nicola aardappel heeft zelfs een GL van slechts 9 per 150 gram. Maar er is ook weer een Sava aardappel met een GI van 118 en een GL van 24 per 150 gram.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Kortom, de ene aardappel laat je bloedsuiker geleidelijk stijgen en de ander snel. Dit staat los van het verschil tussen zoet of gewoon.

Ja, wat moet ik hier nu weer mee?

Wat in elk geval duidelijk wordt is dat er niet zo maar te zeggen is dat de zoete aardappel gunstiger is voor je bloedsuikerspiegel. Wat je wel goed terugziet in die database is dat je de aardappel beter met schil kunt eten. Op die manier daalt de GL en krijg je ook weer wat extra voedingstoffen binnen.

Ook de bereidingswijze speelt een rol. Het pureren van de aardappel zorgt ervoor dat de GL stijgt, de aardappel bakken heeft invloed, etc. Kortom, het is niet te doen om rekening te houden met de GL-waarde.

Hmmm, is de prijs dan nog doorslaggevend?

Dat zou kunnen. De gewone aardappel is te koop voor 1 tot 3 euro de kilo. Afhankelijk van het soort. De zoete aardappel kost tussen de 2,5-3 euro per kilo. Je kunt de zoete aardappel dus vergelijken met een exclusieve gewone aardappel, zoals een mooie Ro­se­val aardappel.

Maar ik vind een zoete aardappel wel lekker

Ja ik ook! Superlekker. Even in de oven of poffen op de BBQ. Opensnijden en het vruchtvlees vermengen met wat tijm en een beetje honing. Mjam, mjam, mjam! In smaak zit dus hét verschil. Kies gewoon de aardappel die je lekker vindt en die past bij het gerecht. Een simpele andijvie stamppot maak ik graag met de gewone aardappel en soms past de zoete aardappel beter, zoals met dit gerecht: Marokkaanse zoete aardappelsalade.

Conclusie?

Het verschil tussen de zoete aardappel en de gewone aardappel is smaak. Dit is doorslaggevend, de rest is geneuzel in de marge.

Help mee!

Weg met overgewicht en chronische ziekten! Het is mijn doel om gezond leven makkelijk en toegankelijk te maken. Geen geneuzel in de marge, maar aandacht voor hetgeen waar de grootste winst te behalen is. Alle informatie is zorgvuldig uitgezocht en goed (wetenschappelijk) onderbouwd.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je er van vindt. Dankjewel, Carlo.

 

2018-11-26T08:47:03+00:00Gezonde tips|

2 Comments

  1. Marjanne 18 november 2018 om 22:12 - Antwoorden

    Goed om te weten! Bedankt voor het artikel!

    Ik vind de zoete aardappel niet zo lekker, niet veel smaak aan en een beetje saai eigenlijk. Gek misschien!?

    Ik geniet altijd van het zakje aadappelen genaamd de rode fijnproevers van de jumbo, aardappelsoort cherie. Ik stoom ze in de schil en daarna in de curry of in de stamppot, ik vind het stiekem zelfs lekker om ze zo uit het vuistje te eten!!!

    Goed om te weten dat ik ze gewoon kan gebruiken ipv zoete aardappel in gerechten. Ik dacht dat de zoete aardappel vooral de voorkeur kreeg vanwege het verschil in koolhydraten en het regeltje combineer geen zetmeelrijke producten met proteinerijke producten. Maar dat verschil is ook geen eens levensgroot tussen beide aardappelen.

    • Carlo 19 november 2018 om 08:54 - Antwoorden

      Heel graag gedaan, fijn te horen dat je blij bent met het artikel.

      Ja klopt, de zoete aardappel bevat zelfs iets meer koolhydraten dan de gewone aardappel. Ikzelf houd de zetmeelrijke producten, in de regel, gescheiden van de dierlijke eiwitten. Dit is een tip uit de voedselcombinatieleer. Nu is er geen wetenschappelijk bewijs dat het ook echt voordelen heeft, maar het zorgt er in elk geval wel voor de je ook lekker veel ruimte over houdt voor groenten 😉.

Geef een reactie