• 1 uur sporten in 30 minuten tijd

We bewegen te weinig

In 2015 voldeed slechts 55% van de Nederlanders van 12 jaar en ouder aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (bron: Volksgezondheid en Zorg). Dat betekent dus dat 45% van de Nederlanders de norm niet haalden.

De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB)

Voor volwassenen geldt dat zij minstens vijf keer per week een halfuur per dag matig intensief moeten bewegen. Daarmee bedoelen ze dat je hart er sneller van gaat kloppen en je iets sneller gaat ademhalen. Het gaat om bijvoorbeeld stevig doorlopen of fietsen. Zware huishoudelijke activiteiten horen ook in dat rijtje thuis. Alle activiteiten die langer dan 10 minuten achtereen worden volgehouden tellen mee.

Toveren?

Leuk, maar vertel nou… hoe kun je één uur sporten in dertig minuten tijd? Je kunt toch niet toveren? Nou, bijna wel 🎩  😜 . Dankzij “herkaderen”. Huh? Wat? Yep, herkaderen. Dat is een leuke techniek die ik lang geleden heb geleerd tijdens mijn coachings- en trainersopleiding en nog steeds veel gebruik.

Herkaderen

Herkaderen is het veranderen van de context of betekenis van een situatie. Dit kan er voor zorgen dat je anders naar iets gaat kijken, de betekenis verandert erdoor en waardoor het vervolgens een andere emotie oproept. Klinkt misschien nu nog wat vaag, maar het wordt vanzelf duidelijk.

1 uur sporten in 30 minuten tijd

Ikzelf herkader “sporten kost veel tijd” altijd op de volgende manier.

Een vriend van mij woont zo’n 20 km bij mij vandaan. Met de auto rijd ik in 25 minuten naar hem toe (zonder file). Zou ik met het OV gaan, dan ben ik 1 uur en 5 minuten onderweg. Stap ik op de fiets, dan ben ik er in 58 minuten.

Nu kun je ook heel anders kijken naar die 58 minuten fietsen. Ik ben namelijk zelfs 7 minuten sneller vergeleken bij de tijd die het mij met het openbaar vervoer (OV) kost. Ik krijg dus 58 minuten matig intensief bewegen en 7 minuten aan tijd cadeau als ik op de fiets ga in plaats van met het OV. Dat is dus per rit een dikke winst. Een echte win-winsituatie!

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Vergelijk ik het fietsen met de auto, dan krijg ik nog steeds 25 minuten matig intensief bewegen cadeau. Die tijd was ik namelijk toch al kwijt geweest als ik met de auto was gegaan. Eigenlijk sport ik dus 58 minuten en dat kost me slechts 33 minuten extra tijd.

Fietsen is toch geen sport?

Fietsen is toch geen sport? Jawel hoor, kijk maar naar deze definitie: “Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijvoorbeeld voetbal), of om een doel te bereiken (bijvoorbeeld bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijvoorbeeld zwemmen, stevige wandelen of fietsen)”.

Conclusie

Sporten kost minder tijd dan de je denkt wanneer je anders over de betekenis en de tijdsinvestering gaat nadenken. Ofwel, de betekenis herkadert. Je hoeft namelijk niet per se naar de sportschool om te sporten. Regelmatig matig intensief bewegen, zoals stevig wandelen of fietsen, is ook al top.

PS. Beperk bewegen niet tot één moment op de dag. Door de dag heen voldoende bewegen is minstens zo belangrijk. Te lang stilzitten is ook enorm ongezond en dat lost een uurtje sporten niet op.

Dit artikel is #carloproof

Weg met overgewicht en chronische ziekten! Het is mijn doel om gezond leven makkelijk en toegankelijk te maken. Geen geneuzel in de marge, maar aandacht voor hetgeen waar de grootste winst te behalen is. Alle informatie is zorgvuldig uitgezocht en goed (wetenschappelijk) onderbouwd, dat maakt het #carloproof.

Vragen?

Vragen? Stel ze gerust! 😀 Dat kan hieronder.

Groetjes, Carlo

Groene smoothie iPhone app
2017-04-05T14:54:08+00:00 Tips|0 Comments

Leave A Comment