Een zachtgekookt ei op je bord toveren is niet zo eenvoudig als het lijkt. Een minuut te kort óf te lang in het water kan een groot verschil maken. Ooit geweten dat er manieren zijn om uit te rekenen hoelang een ei moet koken voordat-ie – in jouw ogen – perfect is?

Een ei koken is geen rocket science

Een ei koken is geen rocket science, maar met een beetje wetenschappelijke informatie wordt het wel een appeltje-eitje om het perfecte ei te koken.

De precieze tijd is afhankelijk van een aantal factoren, waaronder de grootte en temperatuur van het ei, de temperatuur van het water en zelfs van de luchtdruk. Wanneer je die waardes weet, dan kun je vervolgens het perfecte ei koken.

Culinair gezien het perfect ei

Smaken verschillen, maar culinair gezien is het ei perfect gekookt als het eiwit gestold is en het eigeel nog vloeibaar is.

Dit effect wordt mogelijk gemaakt doordat eiwit en eigeel op verschillende temperaturen stollen. Het eiwit bij 67 graden, het eigeel pas bij 80 graden.

Met behulp van deze calculator kook jij het perfecte ei!

Met de juiste voorkennis kun jij ook hét perfecte ei koken!

Het gewicht

Weeg het ei en vul het gewicht in in onderstaande calculator (bij “weight”).

De begintemperatuur

Ze je koelkast altijd op 4 °C. Dat is de ideale temperatuur. Eten en drinken blijft dan langer goed en bacteriën krijgen minder kans. Eieren bewaar je daarom ook het beste in de koelkast op 4 °C. Als je ze in het doosje bewaart, drogen ze niet uit en blijven ze langer goed. Vul de temperatuur van het ei in bij “initial temperature”.

Hoe “hoog” kook jij?

Ja, zelfs de hoogte waarop je je bevindt – en dus staat te koken – heeft een invloed op je eitje. Hoewel we daar in Nederland minder rekening mee hoeven te houden dan in Amerika, gezien het hoogte verschil in Nederland niet heel groot is. Woon je tussen Arnhem en Apeldoorn? Dan zul je het ei 3 seconden langer moeten koken dan iemand die in Haarlem woont, als je een zachtgekookt ei wilt. Kortom, een verwaarloosbaar klein verschil.

Wil je het toch exact weten? Kijk dan even op de website van Actueel Hoogtebestand Nederland: https://ahn.arcgisonline.nl/ahnviewer/.

Hoe lang moet het ei vervolgens koken?

Je ziet dan gelijk hoe lang het ei moet koken als je van een zacht ei houdt (Soft egg boiling time) of liever een hardgekookt ei hebt (Hard egg boiling time).

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Kooktijd eieren calculator

Zo simpel is het! Appeltje-eitje, toch?

Boeh! Je ei laten schrikken…

Het is verstandig om het ei direct in koud water onder te dompelen nadat de kooktijd is verstreken, omdat het anders doorgaart en het eigeel alsnog kan stollen.

Het zogenoemde ‘laten schrikken’ van het ei heeft nagenoeg geen effect op het pellen van het ei. De versheid van het ei bepaalt voornamelijk of het makkelijk te pellen is of niet. Een vers ei is weliswaar moeilijker te pellen dan een oud ei, maar stolt wel mooier. Oude eieren pellen waarschijnlijk gemakkelijker omdat er vocht verdampt is waardoor het eiwit krimpt.

Aanvullende tips voor het perfecte ei

Uit een ouder ei is vocht verdampt waardoor er meer lucht in zit. Daardoor barst het sneller. Een gaatje prikken helpt. Prik eventueel met een eierprikker of stompe naald een gaatje aan de stompe kant van het ei. Daar zit een luchtkamer. Als je een gaatje daarin prikt kan de lucht eruit. Zo breekt het ei niet en loopt de inhoud er niet uit. Ook zijn de eiwitten in een ouder ei al wat gedegenereerd, daardoor stolt het trager. Beide effect zorgen ervoor dat je een oud ei iets langer moet koken.

Leg met een lepel of schuimspaan de eieren voorzichtig in het water. Laat ze niet stuiteren! Anders breken ze en loopt de inhoud eruit.

Laat het water niet te hard koken. Laat je het water hard koken, dan kan het ei alsnog breken door het stuiteren in de pan.

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.

Carlo Kool (1975) is voedingsdeskundige. Hij volgde onder andere de opleiding Gewichtsconsulent en diverse cursussen op het gebied van voeding en gezondheid van Wageningen University & Research.