fbpx
  • Libelle Gezond interviewt Carlo

Altijd leuk om kennis te delen. Dit keer vroeg Libelle Gezond naar mijn visie over afvallen en gezond eten. Zoiets uitleggen in minder dan 500 woorden blijkt nog niet zo makkelijk, maar het is een leuk stukje geworden.

Het interview

Libelle Gezond interviewt CarloVoedingsdeskundige Carlo Kool is schrijver van Gezonde keuzes, simpel gemaakt en oprichter van het platform Supersnel Gezond. Gezond eten is volgens hem een kwestie van je hoofd erbij houden.

“lk vergelijk afvallen vaak met geld uitgeven. Al wordt er elke maand tweeduizend euro op je bankrekening gestort: als je meer uitgeeft dan er binnenkomt, sta je rood. Dat kun je oplossen door te bezuinigen, maar dat kost tijd en moeite. Voor je het weet, heb je je in het weekend laten gaan en weer een nieuwe jurk gekocht. Een quick fix – een lening bijvoorbeeld – levert meestal niets op. En kleine dingen schrappen, zoals make-up van een iets goedkoper merk kopen, maakt weinig verschil. Het gaat om de grote klappen.

Dit alles kun je vertalen naar voeding; mensen mopperen vaak over de hoeveelheid suiker die aan een potje groenten wordt toegevoegd, maar slaan wel zonder nadenken een paar glazen frisdrank achterover. Daarin zit vele malen meer suiker dan in een pot worteltjes. Bewust eten is een kwestie van naar je eetpatroon kijken en eerlijk zijn over wat er misgaat. Zoek ook eens per product uit hoeveel kilocalorieën erin zitten. Wanneer je achteroverslaat van schrik, weet je waar veel winst te behalen is.

Gezond eten betekent ook dat je je moet wapenen tegen je omgeving. Een vriendin die een stuk taart aanbiedt, de bakker op de hoek, tv-reclames, verleidingen in de supermarkt; eten is óveral en de marketing-machines draaien op volle toeren. Door hiervan bewust te zijn, wordt het makkelijker om nee’ te zeggen. Als je dat blijft doen, slijt het er vanzelf in.”

Carlo’s tips

Nooit meer witbrood

“Neem ongeraffineerde koolhydraten, zoals zilvervliesrijst, volkorenpasta en volkorenbrood. Geraffineerde koolhydraten, die in witte rijst, witbrood en suikerrijke dranken zitten, leveren veel minder voedingsstoffen en zorgen voor schommelingen in de bloedsuikerspiegel, wat leidt tot meer trek.”

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Eet veel groenten

“Probeer dagelijks twee stuks fruit en minstens 250 gram groenten te eten. Dit haal je makkelijk als je tijdens de lunch een salade of groentesoep eet en bij het avondeten óók groenten op tafel zet. Als je tussendoor wortels, tomaatjes of komkommer snackt, weet je zeker dat je genoeg binnenkrijgt.”

Stop met snoozen

“Bij afvallen en op gewicht blijven, moet je streng tegen jezelf kunnen zijn, zodat je niet gretig toehapt bij elk hapje dat voorbijkomt. Dat kun je trainen door elke ochtend direct op te staan als de wekker gaat, óók als je daar een keer geen zin in hebt. Als dat lukt, is ‘nee’ zeggen tegen dikmakers relatief gemakkelijk.”

Help mee!

Weg met overgewicht en chronische ziekten! Het is mijn doel om gezond leven makkelijk en toegankelijk te maken. Geen geneuzel in de marge, maar aandacht voor hetgeen waar de grootste winst te behalen is. Alle informatie is zorgvuldig uitgezocht en goed (wetenschappelijk) onderbouwd.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je er van vindt. Dankjewel, Carlo.

2018-09-15T09:46:36+00:00Gezonde tips|

Geef een reactie