Zit vlees vol met hormonen en antibiotica?

Nee.

Waar komen die verhalen dan toch vandaan?

In Amerika krijgen koeien hormonen toegediend. Die zorgen voor 10 tot 15 procent meer vlees per koe en een gunstiger vlees-vetverhouding. Van die toegediende hormonen blijven restjes achter in het vlees. Dat zijn echter wel gigantisch kleine hoeveelheden. Vlees zit dus niet vol met toegevoegde hormonen.

Verder geldt er sinds 1961 in Nederland een verbod op het gebruik van groeibevorderaars (groeihormonen). In Europa geldt dit verbod sinds 1988. Het Nationaal Referentie Laboratorium voert wettelijke onderzoekstaken uit voor groeibevorderende stoffen.

Het vlees dat je hier in Nederland koopt bevat dus sowieso geen toegevoegde hormonen.

Zit vlees dan wel vol met antibiotica?

Nee.

Maar ze krijgen toch soms wel antibiotica toegediend?

Veehouders mogen preventief geen antibiotica geven. Het wordt alleen op advies van dierenartsen gegeven.

Dieren kunnen dus wel antibiotica hebben gekregen, maar strenge Europese wetgeving zorgt ervoor dat er (vrijwel) geen resten van antibiotica meer aanwezig zijn in levensmiddelen zoals vlees, melk en eieren.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Er is een wachttijd ingesteld: als dieren antibiotica hebben gekregen mogen ze niet worden geslacht tot de wachttijd voorbij is, en hun producten mogen niet worden verkocht. Na de wachttijd zijn er praktisch geen resten antibiotica meer te vinden in vlees, vis, eieren of melk.

Conclusie

Vlees zit niet vol toegevoegde hormonen en antibiotica. Dat zijn spookverhalen. Je kunt vlees dus met een gerust hart eten. Wel met mate, want net als met alles, overal waar ‘te’ voor staat, is ongezond. Dat geldt ook voor te veel vlees zonder toegevoegde hormonen en antibiotica.

En met ‘met mate’ bedoelen ze niet meer dan 500 gram vlees per week, waarvan niet meer dan 300 gram rood vlees.

Eet je liever geen vlees? Ook helemaal prima. Let er dan wel goed op dat je genoeg eiwit, ijzer, vitamine B1 en vitamine B12 binnenkrijgt via andere voedingsmiddelen.

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.