Drie categorieën zalm

De ene zalm is de andere niet. Ik heb drie verschillende soorten zalmfilet uit het koelvak gepakt om ze vervolgens met elkaar te vergelijken:

  • Kweekzalm
  • Biologische zalm
  • Wilde zalm

Wat is kweekzalm?

Keurmerk ASCVoor gekweekte vis en schaal- en schelpdieren bestaat het ASC-keurmerk, dat garandeert dat er extra aandacht wordt besteed aan het behoud van de natuurlijke leefomgeving van vissen en dat het gebruik van antibiotica en chemicaliën zoveel mogelijk wordt beperkt.

Wat is biologische zalm?

Keurmerk biologischBiologische vis is altijd kweekvis. Biologische zalm verschilt op een aantal punten als je het vergelijkt met “gewone” kweekzalm: de vissen hebben meer ruimte en er worden geen preventieve antibiotica gebruikt.

Wat is wilde zalm?

Keurmerk MSCVis met het MSC-keurmerk is wilde zalm en wordt duurzaam gevangen. Dit betekent dat de kans op bijvangst veel kleiner is en visstanden duurzaam worden beheerst.

Verschil in voedingswaarden van zalm

Door het verschil, in bijvoorbeeld leefomstandigheden en voer, verschillen de voedingswaarden van de zalm ook behoorlijk. De kweekzalm is aardig vetgemest. Deze kweekzalm bevat ruim vier keer meer vet dan de wilde zalm.

Vet vs. vet

Doordat de kweekzalm ruim vier keer zoveel vet bevat, bevat de kweekzalm per stukje van 100 gram ook veel meer omega-3 vetzuren (positief). Vroeger was dat zelfs veel meer, maar door aanpassingen in het voer is dit de afgelopen tien jaar zo’n 50% minder geworden [1]. Nog steeds bijna twee keer zoveel vergeleken bij wilde zalm.

Echter, kweekzalm bevat ook meer omega-6 vetzuren en meer verzadigd vet (minder positief) vergeleken bij de wilde zalm.

De biologische zalm zit het dichts tegen de kweekzalm aan. Dat is logisch, gezien het ook kweekzalm is 😊.

De voedingswaarden tabel

Een andere bijkomstigheid van al dat vet is dat de kweekzalm twee keer zoveel calorieën bevat vergeleken bij wilde zalm. Dit zijn de voedingswaarden van de kweekzalm, biologische zalm en wilde zalm. Hier zie je ook het verschil in vet goed terugkomen.

Voedingswaarden per 100gKweekzalmBiologische zalmWilde zalm
Energie220 kcal200 kcal110 kcal
Vet16 g13 g3,5 g
Waarvan verzadigd2.5 g3 g0,6 g
Waarvan enkelvoudig onverzadigd8 g7 g1,5 g
Waarvan meervoudig onverzadigd5.5 g3 g1,5 g
Koolhydraten0 g0 g0 g
Waarvan suikers0 g0 g0 g
Voedingsvezel0 g0 g0 g
Eiwitten19 g20 g20 g
Zout0.2 g0,3 g0,2 g

De kleur van de zalm

Wist je dat de kweekzalm zijn kleur dankt aan een kleurstof in het voer? Zouden ze die kleurstof niet toevoegen, dan zou de kweekzalm grijs/wit zijn. Dit klinkt onnatuurlijk, maar het valt mee. De kleurstof die kweekzalm via het voer binnenkrijgt, is dezelfde die zijn wilde soortgenoten zalmroze maakt.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Die kleurstof is astaxanthine en dit maken algen aan als ze gestrest zijn. De algen staan op het menu van garnalen, die er op hun beurt een roze kleur van krijgen. Als de wilde zalm vervolgens een hap garnalen neemt, belandt de astaxanthine in zijn vet en spierweefsel. Hierdoor kleurt de zalm roze.

Waarom flamingo’s roze zijn? Jep, zelfde verhaal.

Zware metalen

De hoeveelheid zware metalen in vis verschilt per soort en afkomst (kweek of wild). Ook verschilt het per type zwaar metaal (cadmium, kwik, lood, arseen, tin, etc). Kort samengevat, beide soorten zalm (kweek en wild) zijn veilig om te eten. De hoeveelheid zware metalen is enorm klein en de gezondheidsvoordelen van een stukje vette vis per week zijn vele malen groter. Zie het artikel Vis en zware metalen voor meer informatie.

Conclusie

Kies sowieso zalm met een keurmerk. Ikzelf geef vervolgens de voorkeur aan wilde zalm. Dit bevat per 100 gram dan wel wat minder omega-3 vetzuren, vergeleken bij kweekzalm, maar het bevat ook minder verzadigd vet en minder calorieën. Dit zijn mijn redenen om voor wilde zalm te kiezen.

Welke zalm kies jij graag en waarom? Ik ben benieuwd!

  1. Sprague, M., Dick, J. R., & Tocher, D. R. (2016). Impact of sustainable feeds on omega-3 long-chain fatty acid levels in farmed Atlantic salmon, 2006–2015. Scientific reports, 6, 21892.

Help mee!

Pasfoto Carlo Kool

Welk eetpatroon en leefstijl je kiest is jouw beslissing. Ik verstrek alleen betrouwbare, praktische en motiverende informatie, gebaseerd op wetenschappelijk bewijs dat je kunt gebruiken bij het maken van jouw keuzes. Ik vermijd graag het geneuzel in de marge en focus op hetgeen waar de grootste winst te behalen is.

Deel het artikel gerust op social media en/of laat me weten wat je ervan vindt. Dankjewel, Carlo Kool.

Carlo Kool (1975) is voedingsdeskundige. Hij volgde onder andere de opleiding Gewichtsconsulent en diverse cursussen op het gebied van voeding en gezondheid van Wageningen University & Research.