Over gezonde snacks

Gezonde snacks tegen de trek, maar wat is trek eigenlijk? Er wordt vaak gedacht dat de lekkere trek een signaal is van ons lichaam dat ons verteld dat we bepaalde voedingsstoffen missen. Toch is hiervoor geen bewijs. Trek heeft niets te maken met honger. Emoties als stress, verveling of eenzaamheid kunnen een rol spelen in ons verlangen naar voeding zoals chocolade, koekjes of andere calorierijke snacks. We hebben het gevoel dat dit soort voedsel ons onszelf beter laat voelen. Zo zijn we geprogrammeerd door reclames, maar ook tijdens onze opvoeding. Vroeger kreeg jij toch ook een snoepje om je te troosten of als een beloning?

Toch is af en toe even wat snacken erg lekker, maar kun je beter kiezen voor gezonde snacks. Gezonde snacks belaste je lichaam veel minder en ze zijn ook super lekker. Dus kies gezonde snacks en eet gerust wat tussendoor. Er is echter wel 1 voorwaarde drink genoeg water gedurende de dag!

Water vs gezonde snacks

Gezonde snacks zijn natuurlijk erg lekker, maar eerst zorgen dat je genoeg water drinkt is zo belangrijk! Per dag verlies je ongeveer een half liter door te ademen, een half liter via je poriën en een liter door te plassen. Je verbruikt dus al 2 liter water zonder inspanning.

Daarnaast verwarren mensen trek hebben vaak met dorst hebben. Heb je trek in een gezonde snack? Drink dan eerst 1-2 glazen water. Heb je na 15 minuten nog steeds trek, pak dan een gezonde snack.

Gezond snacks ook in balans

Gezonde snacks zijn niet alleen groente en fruit. Je kunt ook een handje nootjes nemen of gedroogde rozijntjes. Kijk ook even naar de zuur-base tabel en kies 80% aan dingen die alkaliserend werken. Er zijn namelijk genoeg dingen die gezond zijn, maar wel verzurend werken. De goede balans tussen alkaliserend en verzurend is het belangrijkste. Te veel gezonde snacks is natuurlijk door het woordje “te”, ook niet goed. Alles met mate, dus ook gezonde snacks.

Om 0,5 - 1 kg per week af te vallen, hoef je echt niet op een dieet van worteltjes en water. Kleine gerichte en onderbouwde aanpassingen zorgen al voor maximaal resultaat. Ontdek welke specifieke aanpassingen dat zijn in jouw eigen eetpatroon. Lees meer....

Zorg dus dat je gezonde snacks voor 60%-80% bestaan uit 1 of meer dingen die alkaliserend werken, zoals bijvoorbeeld:

  • komkommer
  • paprika
  • radijs
  • wortelen
  • banaan
  • cherrytomaten
  • grapefruit
  • hazelnoten
  • macademia
  • studentenhaver
  • gedroogde abrikozen
  • gedroogde bananen
  • gedroogde dadels
  • gedroogde rozijnen
De overige 20%-40% van de gezonde snacks kan dan uit verzurende dingen bestaan.

Varieer in je gezonde snacks

Varieer in de gezonde snacks die je kiest. Dan kom je van zelf steeds nieuwe en lekkere combinaties tegen. Ikzelf ben bijvoorbeeld geen echte fan van wortelen, maar in combinatie met amandelen en rozijnen vind ik wortelen heerlijk! Trouwens, inmiddels vind ik wortelen eigenlijk best lekker als snack.

Kies gezonde snacks die jij lekker vindt

Plaag jezelf niet door iets te kiezen wat je eigenlijk niet zo lekker vindt. Zoek de gezonde snacks jij echt lekker vindt!